De ideeën van honderden inwoners die in 2023 hebben meegedaan aan het eerste burgerberaad in Zuid-Holland worden door Provinciale Staten overgenomen.

Aanbevelingen overgenomen

Uit de drie Burgerakkoorden ‘Wonen’, ‘Toekomst van het platteland’, en ‘Leefbaarheid, verkeer en vervoer’ zijn 113 adviezen van burgers gekomen. De afgelopen periode zijn deze door de staten behandeld. Op 15 mei zijn meer dan 80 van de aanbevelingen overgenomen door de provincie, deze worden de komende periode uitgevoerd.

Motie fractievoorzitter Sinan Özkaya

Het burgerakkoord is gehouden na aannemen van een motie van GroenLinks-PvdA fractievoorzitter Sinan Özkaya in 2022. GroenLinks-PvdA is blij met de aangenomen adviezen van de inwoners. Hier zitten maatregelen bij die onze inwoners een fijn huis, goede voorzieningen en een gezonde leefomgeving bieden. Die zorgen voor toekomst voor boeren én meer natuur. Voor schoon water en schone lucht en een economie die klaar is voor de toekomst.

Samenwerken in de staten

De adviezen zijn na het burgerakkoord door Gedeputeerde Staten van advies voorzien. En daarna door de staten  aangenomen na het debat. Amendementen van GroenLinks-PvdA, CDA en PvdD hebben een aantal extra punten gerealiseerd. Onder meer op het gebied van toegankelijk OV en verbetering van de openbare ruimte. Moties van GroenLinks-PvdA en D66 zetten in op betere communicatie over de resultaten en het toegankelijker maken van burgerinitiatieven.

Politiek zoals het hoort

“Het burgerberaad was een geslaagd experiment. We zien uit naar de implementatie van alle adviezen van de inwoners. Politiek zoals het hoort: dichtbij, laagdrempelig en met aandacht voor elkaar.” - Tijmen Lamers, woordvoerder participatie en burgerberaad van GroenLinks-PvdA

Voorzitterschap Tijmen Lamers

De coalitie in Zuid-Holland is van plan nog twee burgerberaden te organiseren in deze collegeperiode. Vanuit de Staten volgt een werkgroep onder voorzitterschap van Tijmen Lamers het proces rondom de evaluatie van het afgelopen burgerberaad. En de organisatie van de toekomstige burgerberaden.

Democratie is van ons allemaal, dus wat de inwoners vinden is belangrijk