Voor de zomer heeft GroenLinks-PvdA aandacht gevraagd voor een belangrijk maatschappelijk probleem: vrouwen voelen zich onveilig in het openbaar vervoer.

De cijfers liegen er niet om

Aanleiding hiervoor was een onderzoek van de provincie Zuid-Holland over sociale veiligheid, of dit de keuze voor het openbaar beïnvloedt bij potentiële reizigers. Gelijktijdig bleek uit onderzoek door het AD en Pointer blijkt dat 91% van 7400 ondervraagde vrouwen zich niet veilig voelt op trein-, metro- en busstations. De cijfers liegen er niet om.

Ook de impact van discriminatie meenemen

Uit de antwoorden op onze schriftelijke vragen blijkt dat het provinciebestuur de signalen serieus neemt. Op verzoek van GroenLinks-PvdA komt er een vervolgonderzoek, waarin ook de impact van discriminatie meegenomen wordt. Op basis hiervan wordt vervolgens bepaald of extra maatregelen ter verbetering van de veiligheid nodig zijn. Ook gaat de provincie inzetten op het meenemen van demografische kenmerken in de jaarlijkse OV-klantenbarometer.

GroenLinks-PvdA wil concrete actie

Statenlid Lars Klappe: “Wij delen het standpunt van het provinciebestuur dat de Rijksoverheid extra geld vrij moet maken gericht op sociale veiligheid. Maar ook het uitbreiden van de bevoegdheden van boa’s is een manier waarop we de onveiligheid tegen kunnen gaan, zodat niet steeds de politie opgeroepen moet worden."

GroenLinks-PvdA Zuid-Holland zal de komende tijd blijven aandringen op concrete actie om de sociale veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren.