Op de dag voor de provinciale verkiezingen heeft het vorige provinciebestuur van Zuid-Holland een samenwerkingsovereenkomst getekend met de minister over de RijnlandRoute. In de overeenkomst geeft Zuid-Holland de controle over het grootste project van Zuid-Holland ooit uit handen, maar houdt zij wel de financiële aansprakelijkheid. Maanden na ondertekening werden de Provinciale Staten geïnformeerd over de overeenkomst. GroenLinks vroeg een debat aan, maar het nieuwe provinciebestuur wilde dat niet. GroenLinks zag zich daarop gedwongen haar vragen schriftelijk te stellen. Maar liefst drie pagina’s vragen heeft GroenLinks hierover gesteld.

Statenlid Berend Potjer van GroenLinks Zuid-Holland legt het als volgt uit: “Het provinciebestuur heeft zonder het ons te vertellen met Rijkswaterstaat afgesproken dat die onze creditcard krijgt om de RijnlandRoute te kopen. Deze heeft een adviesprijs van een miljard, maar Rijkswaterstaat mag zelf kijken wat ze het waard vind. Zuid-Holland zal het betalen en de Provinciale Staten krijgen de afschriften.”

Potjer: “Het lijkt ons buitengewoon gevaarlijk om je creditcard zonder bestedingslimiet weg te geven. Dan ben je de controle kwijt. Juridisch lijkt de overeenkomst niet goed in elkaar te zitten en de democratische besluitvorming wordt buiten spel gezet. Wat kan Provinciale Staten nog doen als het afschrift op de mat ligt? Wij willen daar afspraken over maken, zodat Provinciale Staten vooraf kan controleren of het belastinggeld goed wordt besteed en kan bijsturen als de uitgaven of risico’s te groot worden. Wij hadden onze zorgen graag met het provinciebestuur besproken, maar als die dat niet willen moet het maar zo.”