GroenLinks-PvdA in Zuid-Holland trekt aan de bel over de aanhoudende chaos in het openbaar vervoer in het noorden van de provincie. De vele klachten over vervoerder Qbuzz stapelen zich op.
De situatie wordt door de fractie bestempeld als ‘een pure puinhoop’ en ‘rampzalig voor de aantrekkelijkheid van het OV.’
OV-cowboys
De afgelopen weken worden reizigers geconfronteerd met onveilige en ontoegankelijke bussen, chauffeurs die de routes niet kennen en een chaotische dienstverlening. "Qbuzz heeft zich als een OV-beunhaas gedragen, met reizigers die dagelijks de prijs betalen" aldus Lars Klappe (Statenlid GroenLinks-PvdA).
Voorstellen voor meer grip en minder chaos
Het provinciebestuur heeft al aangekondigd een boete op te leggen aan Qbuzz. Om het vertrouwen van reizigers te herstellen wil GroenLinks-PvdA ook dat de boete die aan Qbuzz wordt opgelegd niet in de algemene provinciekas verdwijnt. Maar dat ermee geïnvesteerd wordt in concrete verbetering van het busvervoer in de regio Leiden, Alphen a/d Rijn en Gouda. Denk hierbij aan halteverbeteringen, publiekscampagnes of OV-kortingen. (evt dit niet door afspraak Frederik?)
Druk om winst te maken staat in de weg van publieke taak
Daarnaast pleit de fractie voor een fundamentele hervorming van de organisatie van het openbaar vervoer. Het idee achter marktwerking in het openbaar vervoer was simpel: concurrentie zou leiden tot meer kwaliteit en lagere kosten. Maar de realiteit laat anders zien. In de praktijk botst de druk om winst te maken met de publieke taak van het openbaar vervoer om betrouwbaar, toegankelijk en duurzaam vervoer te bieden aan iedereen.
Lars Klappe: "Elke nieuwe aanbesteding begint met gouden beloften maar eindigt met rituitval, een tekort aan chauffeurs en gebrekkig materieel. Het huidige systeem piept en kraakt en de reiziger is de dupe." GroenLinks-PvdA wil daarom onderzoeken wat nodig is om een provinciaal OV-bedrijf op te richten.
Goede voorbeelden uit Rotterdam en Den Haag
Gelukkig zijn er voorbeelden die laten zien dat het anders kan. In bijvoorbeeld Rotterdam (RET) en Den Haag (HTM) wordt het openbaar vervoer wel uitgevoerd door publieke vervoersbedrijven. De kracht van de RET en HTM ligt in de continuïteit en de directe sturing door de overheid. Door de focus niet op winst te leggen, wordt het mogelijk om meer te investeren in personeel en materieel, wat uiteindelijk ook de reiziger ten goede komt.
Klachten over vervoerder Qbuzz stapelen zich op: de afgelopen weken worden reizigers geconfronteerd met onveilige en ontoegankelijke bussen, chauffeurs die de routes niet kennen en een chaotische dienstverlening. Dit is een grote puinhoop en rampzalig voor de aantrekkelijkheid van het OV.