De provincie Zuid-Holland vergaderde deze week over de financiële problemen bij de Waterbus.

Het achterblijvende aantal reizigers en de stijgende kosten dwingen het provinciebestuur om te snijden in de verbinding tussen Rotterdam en Kinderdijk en de verbinding tussen Sliedrecht en Dordrecht.

Enorm balen

“Net als veel Zuid-Hollanders hou ik van de Waterbus. Met hoge vaart over de Merwede, terwijl het mooiste van de provincie aan je voorbijtrekt. Het is daarom enorm balen dat lijnen worden geschrapt.” – Lars Klappe

Voorstel van GroenLinks-PvdA

Maar gelukkig is er een oplossing gevonden. Bij de bespreking van de financiële problemen van de Waterbus is een voorstel van GroenLinks-PvdA aangenomen om de bereikbaarheid rond de op te heffen Waterbushaltes te versterken.  Dit door extra in te zetten op het bestaande bus- en treinnetwerk. Het voorstel van de coalitiepartij werd met brede steun vanuit de Provinciale Staten aangenomen.

Reizigers niet de dupe

De provincie onderzoekt nu hoe de bereikbaarheid rond de op te heffen haltes gegarandeerd kan blijven. Begin 2026 worden de Staten hierover geïnformeerd.

Woordvoerder Lars Klappe:  “Wij willen dat reizigers niet de dupe worden van het schrappen in Waterbuslijnen. Met dit voorstel zorgen we dat er alternatieven zijn die scholieren, medewerkers en toeristen snel en goed naar hun bestemming brengen.”

Tijdens de vergadering werd ook een voorstel van BBB aangenomen om extra deelfietsen te plaatsen in Alblasserdam, zodat Kinderdijk goed bereikbaar blijft voor bezoekers.