Vandaag heeft de provincie Zuid-Holland het inpassingplan gepresenteerd voor de Rijnlandroute. Uit deze stukken en uit eerdere onvolledig beantwoorde schriftelijke vragen van GroenLinks blijkt dat de Rijnlandroute onbetaalbaar is geworden voor Zuid-Holland. GroenLinks is en blijft daarom fel tegenstander van de veel te dure plannen voor de Rijnlandroute.
Uit de diverse cijfers over de kosten van de Rijnlandroute blijkt dat het nieuw aan te leggen stukje weg, dat de circa 4 kilometer tussen de A4 en A44 moet overbruggen, de provincie ieder jaar ongeveer 30 miljoen euro gaat kosten. Dit bedrag loopt af tot circa 20 miljoen euro in 2050. Het is echter onduidelijk of hierin ook de extra onvoorziene kosten van de weg zijn begroot en ook is niet duidelijk of in deze cijfers ook de kosten (tenminste 5 miljoen euro per jaar) zitten die de Rijksoverheid maakt om de Rijnlandroute aan te laten sluiten op het rijkswegennet.
GroenLinks Statenlid Alfred Blokhuizen: ‘Ondanks herhaalde verzoeken om informatie heeft het College van Gedeputeerde Staten tot nog toe slechts onvolledige antwoorden gegeven. Hierdoor is het voor zowel de Statenleden als voor de betrokken burgers onduidelijk hoeveel geld de Rijnlandroute nu precies gaat kosten’. Uit de provinciale jaarrekening blijkt verder dat de accountant Zuid-Holland waarschuwt dat door onder andere de aanleg van de Rijnlandroute de flexibiliteit uit de provinciale financien verdwijnt omdat dit asfalt een enorm beslag legt op de provinciale begroting. ‘GroenLinks vindt het onaanvaardbaar dat er zoveel geld aan de Rijnlandroute wordt besteed, terwijl er veel goedkopere en goede manieren zijn om de huidige knelpunten op te lossen’ aldus Alfred Blokhuizen.
GroenLinks heeft de afgelopen jaren meerdere malen concrete alternatieven aangedragen voor de Rijnlandroute die veel goedkoper uitgevoerd kunnen worden. Helaas houdt het College van Gedeputeerde Staten vast aan haar eigen dure plannen die ook op weinig draagvlak van de omwonende kunnen rekenen.