Op verzoek van GroenLinks-PvdA is er een luchtvaartdebat in de provincie Zuid-Holland. Dit vooruitlopend op de luchthavenbesluiten voor Schiphol en RTHA.
Er spelen veel verschillende belangen rondom de besluitvorming voor de toekomst van de luchthavens. Maar vandaag komen wij vooral op voor de gezondheid van de inwoners. In het coalitieakkoord ‘Krachtig Zuid-Holland’ hebben we een duidelijke koers afgesproken: minder hinder en met name minder nachtvluchten. GroenLinks-PvdA waardeert de inzet van het college in de afgelopen periode; er is echt sprake van een paradigmaverschuiving in het denken over luchtvaart.
Minder hinder en met name minder nachtvluchten
Maar tegelijk moeten we ook eerlijk zijn: bewoners ervaren die verandering nog niet. Daarom is het nu tijd om onze ambities scherper te stellen.
Vandaag wil onze fractie de Gedeputeerde Staten richting meegeven, voordat zij namens ons reageren op de luchthavenbesluiten voor Schiphol en RTHA. Een uniek moment bovendien, aangezien de meeste regelgeving stamt van begin deze eeuw.
Zoals bekend willen wij dat RTHA uiteindelijk sluit. Statenlid Lars Klappe is woordvoerder op dit dossier: “Ik ben ervan overtuigd dat sluiting ook zal gaan gebeuren, omdat gezond verstand uiteindelijk de doorslag zal geven. Maar voor het zover is, hebben wij de verantwoordelijkheid om de hinder nu zoveel mogelijk te beperken.”
Uitzonderingspositie privéjets
“Het schrappen van de uitzonderingspositie voor privéjets om ’s nachts te mogen vliegen. is misschien wel het meest schrijnende voorbeeld. Omwonenden liggen ‘’s nachts wakker van deze vluchten. En toch staat er in de regels een uitzondering die het mogelijk maakt dat privéjets ’s nachts mogen vertrekken en landen. Laten we eerlijk zijn: dit gaat niet om maatschappelijk belangrijke vluchten, dit gaat om een klein groepje mensen dat het zich kan veroorloven om met een paar passagiers in een privéjet te stappen.
Het is niet uit te leggen dat we de gezondheid van duizenden bewoners ondergeschikt maken aan de extreme luxe van enkelen. Wij vragen GS daarom om zich krachtig uit te spreken tegen deze uitzonderingspositie. Lars Klappe
De tijd dat we vooral dachten vanuit de belangen van de luchtvaartsector is echt wel voorbij. Het is tijd dat we de belangen van onze inwoners centraal stellen.
Concreet betekent dat voor GroenLinks-PvdA vier punten richting de luchthavenbesluiten:
- Afschaffen van het preferentieel banenstelsel op Schiphol. Op dit moment worden de Kaagbaan en de Polderbaan het meest gebruikt. Hierdoor worden inwoners rond die banen al jarenlang onevenredig zwaar belast. Iedere inwoner van deze provincie is ons evenveel waard. Het kan niet zo zijn dat we het probleem verminderen voor de één, door het structureel af te schuiven op een ander. Het systeem is achterhaald en houdt geen rekening met de werkelijke impact op leefomgeving en gezondheid. Wij vragen GS daarom om zich actief uit te spreken voor het afschaffen van dit stelsel.
-
Geen scheiding in geluidsruimte tussen commercieel en maatschappelijk vliegverkeer op RTHA. Het voorstel om de geluidsruimte op te knippen klinkt op papier misschien logisch, maar in de praktijk pakt dit verkeerd uit. Maatschappelijk verkeer, zoals trauma- en politiehelikopters, zijn per definitie onvoorspelbaar. Als daarvoor eigen geluidsruimte wordt gereserveerd, ontstaat er voor de commerciële luchtvaart automatisch ruimte om méér te vliegen. Dat betekent dus per saldo een toename van het aantal commerciële vluchten. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat erkent dit effect zelf ook. Dit gaat regelrecht in tegen de bedoeling om de hinder te verminderen. Wij pleiten daarom voor één gezamenlijke geluidsruimte, zodat maatschappelijk verkeer altijd kan plaatsvinden, maar het aantal commerciële vluchten niet stiekem kan
-
Schrappen van de uitzonderingspositie voor privéjets om ’s nachts te mogen vliegen. Dit is misschien wel het meest schrijnende voorbeeld. Omwonenden liggen ’s nachts wakker van deze vluchten. En toch staat er in de regels een uitzondering die het mogelijk maakt dat privéjets ’s nachts mogen vertrekken en landen. Laten we eerlijk zijn: dit gaat niet om maatschappelijk belangrijke vluchten, dit gaat om een klein groepje mensen dat het zich kan veroorloven om met een paar passagiers in een privéjet te stappen. Het is onbegrijpelijk dat de gezondheid van duizenden mensen hieraan ondergeschikt wordt gemaakt. Wij vragen GS daarom om zich krachtig uit te spreken tegen deze uitzonderingspositie.
- Geen groei van commerciële vluchten. RTHA wil graag 17.860 vluchten per jaar kunnen uitvoeren. Dat is meer dan de afgelopen jaren is gevlogen vanaf de luchthaven. En met ‘stillere’ vliegtuigen zouden er op termijn nog 4.400 bij mogen komen. Dit staat haaks op de overlast die omwonenden nu al ervaren. Wij zijn voor sluiting en dus tegen groei.