Özkaya: “We zitten in de energietransitie op de goede weg. Maar de energie-industrie en de discussie er omheen wordt nu gedomineerd door een homogene groep. Witte mannen van rond de 50 jaar, wel te verstaan. Er is niks mis met deze groep, er zijn goede ideeën uitgekomen... maar GroenLinks ziet graag een verrijking. Er is behoefte aan nieuwe invalshoeken, uit groepen die tot nu toe te weinig gehoord zijn.

In een Burgerberaad worden inwoners doormiddel van een loting geselecteerd om antwoorden te geven op complexe politieke vragen.  Van jong tot oud, rijk tot arm, wit tot zwart: iedereen is uitgenodigd, en iedereen maakt evenveel kans om deel te nemen aan een burgerberaad. Mensen met verschillende achtergronden kunnen zo samenwerken voor een collectief belang, buiten de politieke arena en het polariserende debat.

Het is echt noodzakelijk om allerlei verschillende ideeën, gedachten en achtergronden te horen en te benutten. De inhoud wordt er beter van, en het versterkt het draagvlak,” aldus Sinan Özkaya

Groenlinks gaat met andere politieke partijen in de Provinciale Staten van Zuid-Holland aan de slag voor de uitwerking van dit initiatief.

Foto: Maxwell's / The Irish Times