Vlietland is een prachtig natuurgebied en populair recreatiegebied tussen Leiden, Voorschoten en Leidschendam-Voorburg. Het hele jaar rond genieten inwoners van het groen en de zwemplas.

Prachtig natuurgebied vol leven

Bovendien zit het gebied vol vleermuizen, konijnen, vogels en andere dieren zoals de marter en vossen. Juist vanwege de recreatie- en natuurwaarde willen wij niet dat het gebied volgebouwd wordt met 222 vakantievilla’s!

Hou het groen en open

GroenLinks-PvdA zet zich al langere tijd in om het gebied groen en open te houden. Dit doen we samen met andere partijen en tal van burgerorganisaties. In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, waar Vlietland onder valt, wordt ook vaak gesproken over het onderwerp. Daar lanceerde de ChristenUnie recent een alternatief plan waarbij woningen in Stompwijk gerealiseerd worden.

Natuurwaarde van het gebied

Er loopt op dit moment ook bezwaar van de ontwikkelaar tegen het afwijzen van een omgevingsvergunning voor werkzaamheden. Juist vanwege de natuurwaarde van het gebied. Zodra het bezwaar is afgerond wil GroenLinks-PvdA kijken hoe de provincie de realisatie van het nieuwe plan kan faciliteren.

Statenlid Tijmen Lamers: “De natuurwaarde van Vlietland was al langer duidelijk, en neemt alleen maar toe. Het gebied is een belangrijke schakel in het groen tussen Leiden en Den Haag, in een stukje Nederland waar mensen nauwelijks buitengebied hebben voor een mooie wandeling of een stukje fietsen. GroenLinks-PvdA zal doorgaan met haar strijd tegen de afbraak van dit gebied voor vakantievilla’s!”