GroenLinks vindt dat Zuid-Holland zich sterker moet profileren als fietsregio en dan gelijk als de fietsregio van de wereld. Kopenhagen staat bovenaan in de internationale fietsstatistieken en onlangs werd bekend dat Gelderland gaat zich als nationale fietsproeftuin wil gaan profileren. GroenLinks Zuid-Holland vindt dat onze provincie de concurrentie met Gelderland en Kopenhagen moet aangaan.
Volgens woordvoerder Berend Potjer heeft zij daar de juiste uitgangspositie voor: “Zuid-Holland is feitelijk al de fietsprovincie van Nederland, Zuid-Holland is namelijk de provincie waar de meeste kilometers worden gefietst!” De concurrentie met Gelderland ziet hij met vertrouwen tegemoet: “Zuid-Holland kent een vlak land met steden die dicht bij elkaar liggen en drie universiteiten, waarvan een technische universiteit in Delft. Gelderland is veel uitgestrekter, heuvelachtiger en heeft twee universiteiten. Bovendien worden in Zuid-Holland al bijna twee keer zo veel kilometers gefietst als in Gelderland.”
GroenLinks verwacht dat concurrentie tussen beide provincies de ontwikkelingen doet versnellen en Nederland de koppositie terug kan pakken van Denemarken. Vandaar dat de ambitie zich niet moet beperken tot de fietsregio van Nederland, maar van de gehele wereld. Potjer: “Ik zie alleen maar voordelen: Het zet op een positieve wijze Zuid-Holland op de kaart en verhoogt daarmee de aantrekkingskracht voor bedrijven en toeristen. Bovendien los je er allerlei problemen mee op. Door de beweging blijven mensen gezonder en fitter en dalen de zorgkosten. Doordat fietsen stil en schoon is, daalt ook de luchtverontreiniging –Zuid-Holland heeft de meest vervuilde lucht van Europa- en de geluidsoverlast. Ook wordt de druk op autowegen minder, waardoor je aanlegkosten kan besparen. Kortom win-win-win.“
GroenLinks heeft het College van Gedeputeerde Staten schriftelijke vragen gesteld over de ambities van Zuid-Holland op het gebied van het fietsbeleid. Hieronder de schriftelijke vragen.
1. Hoe ziet het College de toekomst van de fiets?
2. Welke rol ziet zij voor de fiets in de totale vervoersmix?
3. Is zij met GroenLinks van mening dat Zuid-Holland alles in zich heeft om een toonaangevende fietsprovincie van Nederland en de wereld te worden? Zo niet, waarom niet?
4. Is het College bereid de ambitie uit te spreken en na te streven om de toonaangevende fietsregio van de wereld te zijn? Zo niet, waarom niet?
5. Wat gaat het College doen om Zuid-Holland een wereldwijd toonaangevend fietsregio te maken?