GroenLinks Zuid-Holland is tegen het gebruik door vrachtwagens van de busbanen. Dat verlengt de rijtijden van bussen en zorgt voor onveilige situaties. Onze fractie wordt daar nu in gesteund door experts, zo meldt het Algemeen Dagblad.

Jounalist Rik Sneijder schrijft:

"Het gebruik van de busbaan langs de N207 door vrachtwagens is gevaarlijk. Het schept verwarring, zeggen verkeersdeskundigen over de situatie tussen Alphen en Leimuiden. Ook in de politiek leven zorgen; GroenLinks stelt vragen.



Politiek heeft zorgen over N207 richting Leimuiden



Het is wachten op grote ongelukken op de busbaan van de N207, het is onveilig, stelt verkeersdeskundige Boudewijn Leeuwenburgh, die overheden en instellingen adviseert over verkeersveiligheid, openbaar vervoer en infrastructuur. Ernstige ongelukken hebben vaak een relatief kleine oorzaak, zegt hij. Een onduidelijk verkeersbord, bijvoorbeeld. Of een `merkwaardig' pictogram op het wegdek.



Leeuwenburgh stelt dat de aanduidingen niet helder genoeg zijn en tot verwarring leiden. ,,Veel vooral buitenlandse vrachtwagenchauffeurs kennen het fenomeen van bus- annex vrachtwagenbaan niet. Ook voor automobilisten is het verwarrend. Zij zien rechts van hen een vrachtwagen langskomen en denken ten onrechte dat ze links rijden en gaan dan naar rechts de busbaan op.''



Gevoelig



Nu is de bus- annex vrachtautobaan afgescheiden door middel van een witte lijn. Het zou al veiliger zijn als de banen worden gescheiden door een verhoogde wegafscheiding, stelt Leeuwenburgh voor. ,,Het allerveiligst is een extra baan aanleggen voor vrachtverkeer, maar dat is duurder en politiek waarschijnlijk gevoelig.'' Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland is fervent voorstander van de gemengde rijbaan. GS menen dat het de doorstroming van het verkeer op de N207, tussen Alphen en Leiden, hierdoor verbetert.



GroenLinks in de Provinciale Staten vindt het hele dubbelgebruik van de busbaan `onzinnig en gevaarlijk' en heeft GS vragen gesteld. Statenlid en mobiliteitsspecialist Alfred Blokhuizen: ,,Uit eigen onderzoek blijkt het nog steeds regelmatig voor te komen dat bussen vol in de remmen moeten omdat vrachtwagens onverwacht de busbaan op komen.'' Blokhuizen wil van Gedeputeerde Staten weten of zij van zins zijn het gemengd gebruik terug te draaien. ,,Als er iets ergs gebeurt, is de provincie verantwoordelijk,'' waarschuwt het GroenLinks-Statenlid.



Het bedrijfsleven kan intussen niet wachten tot deze gemengde baan helemaal is doorgetrokken van Alphen tot aan de aansluiting van de N207 op de A4 bij Leimuiden. Nog onlangs hebben ondernemers de gemeente Kaag en Braassem een brandbrief gestuurd om haast te maken met de besluitvorming. Zij zeggen dat een goede doorstroming goed is voor de lokale economie.



Busmaatschappij Arriva laat zich niet uit over het medegebruik van de busbaan.



Vrachtwagenchauffeurs reageren daarentegen over het algemeen positief op het dubbel gebruik van de busbaan."