Het Algemeen Dagblad publiceerde op 26 april 2014 een artikel met de visie van ons Statenlid Alfred Blokhuizen over de A4-Zuid. Een snelwegvoorstel die al vele jaren de gemoederen bezighoudt op de Zuihollandse Eilanden. Deze weg is nu van de baan, omdat deze weg volgens Minister Schultz - van Haegen een "te weinig oplossend vermogen" heeft.
De inhoud van het artikel:
De A4 Zuid is niet meer nodig.
Het hoge woord is eruit. De A4-Zuid, een nieuw stuk snelweg tussen Hoogvliet en Klaaswaal, gaat niet door. De minister bepaalde dat er geen geld komt voor deze weg, die dwars door Hoogvliet, Oud-Beijerland en het nationaal Landschap Hoeksche Waard, zou lopen. De kosten zijn te hoog en het “oplossend vermogen” is veel te klein. Dat wil zeggen: de weg lost geen files op en draagt niets positiefs bij aan de omgeving.
Is dat een verrassing? Welnee! Al sinds 1997 hebben de GroenLinks fracties in Spijkenisse en de provincie Zuid-Holland aangetoond dat de A4-Zuid een slecht idee was. De partij werd steeds als 'Gekke Henkie' weggezet. Een felle lobby in Den Haag zou het tij wel doen keren, dachten de gemeenten. Vele moties in de Gemeenteraad en een vele duizenden Euro’s belastinggeld kostende pro-A4 briefkaartcampagne leidden tot helemaal niets. Logisch, want feiten verander je niet door een propagandacampagne. Dat de minister dat uiteindelijk ook inzag was een kwestie van tijd. Nu nog de Gemeenteraden van Voorne-Putten.
De Gemeenteraden hebben de afgelopen 20 jaar vrijwel niets gedaan aan de verkeersstromen. Men richtte zich eenzijdig op de aanleg van de weg. Dus werd er veel minder geïnvesteerd in het openbaar vervoer dan nodig was. Zo past het metro- en bussennetwerk nog steeds niet bij een regio op wereldniveau en is het ook nog eens veel duurder dan in andere grote steden van Europa. Ook deed men weinig om het fietsverkeer te faciliteren. Op de fiets heb je veel last van stoplichten en is de afstand tot 30% langer dan met de auto, door alle bochten, oversteken, omleidingen.
Het is steeds hetzelfde liedje met de fixatie op wegenbouw. Het kost enorm veel tijd om een weg al dan niet aan te leggen en intussen doet men niets aan alternatieven. Het blijft bij mopperen op de overheid die maar niet wil opschieten en de milieubeweging die de gezondheid van omwonenden in de gaten houdt. Die tijd had men beter kunnen gebruiken om geld en energie te steken in de alternatieven voor autoverkeer. De Gemeenteraden kunnen niet zeggen dat ze het niet weten, want het wordt ze keer op keer gemeld, sinds 1997.
Hoe het komt, die fixatie op de auto? Men rekent altijd met groei, groei en nog eens groei. Maar de groei is eruit, er is krimp. Een nieuwe realiteit!
Een Gedeputeerde omschreef het als volgt: “Als ik de alternatieven uitvoer is er geen noodzaak tot een weg”. Het goede nieuws is nu dat men nu al die honderden miljoenen voor de A4-Zuid kan steken in echt belangrijke zaken, zoals een betere leefomgeving voor onze kinderen en kleinkinderen.