Op dit moment is in de provinciale statenvergadering het debat over de RijnLandRoute bezig. ‘Deze weg is onnodig, veel te duur, niet economisch rendabel en een molensteen voor de provinciale financiën. Zeg maar de FYRA van de provincie.’ Aan het woord is Alfred Blokhuizen. Zijn bijdrage aan het debat kunt u hier lezen:
Voor de zoveelste maal praten we hier over de RijnlandRoute. Een weg die vreselijk veel geld gaat kosten en veel omgevingsschade doet, maar niets gaat oplossen, omdat er weinig op te lossen is. Er zijn geen files rond Leiden, hooguit is er wat vertraging. Die vertraging is op te lossen door het verbeteren van de huidige weg. We noemen dat al jaren de no-regretmaatregelen. Wij pleiten opnieuw voor uitvoering van deze no-regretmaatregelen.
Zoals zo vaak bepleit, is de weg bedacht op grond van onwaarschijnlijke groeicijfers en verkeersprognoses. Die groeicijfers heeft het college nooit kunnen waarmaken. Er is geen sprake van groei, maar juist van krimp. Een soort van wanhoopsdaad is het beroepen op een staatje van het KIM dat – overigens behalve in Zuid-Holland - nog ietsie pietsie groei voorspelt op de A-wegen. Alle andere rapportages geven aan dat het klaar is met de groei. Tijdens deze wanhoopsdaad vergeet men dat de huidige N206 geen A-weg is.
Hoogleraar Transport en Logistiek Bert van Wee van de TU Delft heeft ook zijn twijfels over de RijnlandRoute. Volgens Van Wee is er veel te makkelijk gedacht over het terugverdienen van de investering van 1 miljard euro vanwege de onhoudbaar hoge groeicijfers. Dat is “niet netjes” en “veel te riskant” van de provincie, aldus de hoogleraar.
Er zijn te hoge groeicijfers gebruikt:
·Zo meldde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de Mobiliteitsbalans 2011, dat de totale binnenlandse mobiliteit van personen sinds 2005 niet meer toeneemt en dat dit vooral voor het autogebruik geldt
·Ook in de Mobiliteitsbalans 2012 staat, dat "de toename van de binnenlandse mobiliteit van personen (sinds 2005) af(vlakt)" en dat "dit (...) vooral voor het autogebruik (geldt)"
·Op pagina 5 van de PVVP-monitor 2011 (d.d. april 2012) staat: “In de periode 2004-2010 is de totale mobiliteit van de Zuid-Hollandse bevolking gedaald. Deze daling wordt vooral veroorzaakt doordat de inwoners van Zuid-Holland gemiddeld duidelijk minder kilometers afleggen. (…) Alle regio's van Zuid-Holland vertonen een soortgelijk beeld”
·En in bijlage 1 van de “Ontwerp Beleidsvisie Duurzaamheid en Milieu 2012- 2016” van de Provincie Zuid-Holland (GS, 10 juli 2012) staat over het personenverkeer: “Na decennia van groei lijkt in Nederland en Zuid-Holland de trend van groeiende personenmobiliteit sinds 2005 gestopt”
·Het ministerie van I&M laat weten dat door de vergrijzing de spits afneemt. Ouderen rijden meer dan vroeger, maar rijden op verschillende tijden waardoor de spits afneemt. Deze vergrijzing zorgt ook voor een afname van de beroepsbevolking, een afname die de provincie zelf ook onderkent. Jongeren nemen minder de auto en er is een opmars van de elektrische fiets.
·Hoezeer de feitelijke ontwikkeling volgens de provincie afwijkt van de ontwikkeling bij het Global Economy scenario is te zien op een grafiek die werd gepresenteerd in het kader van de herziening van de Provinciale Structuurvisie.
Economie:
De economische waarde van de weg is nihil. Immers de mogelijke tijdwinst die wordt behaald door het bedrijfsleven wordt grotendeels teniet gedaan door het omrijden en als er al sprake is van tijdwinst wordt deze onmiddellijk weggeconcurreerd. De bijdrage van het bedrijfsleven, 5 miljoen,is te verwaarlozen. De bijdrage per ondernemer (55.000 bedrijven in Rijnland (?)) komt neer op € 90,- die ze ook nog gespreid mogen betalen Dat komt dan weer neer op € 1,51 per maand, die ook nog eens aftrekbaar is van de belastingen.
Dan het geld:
De provincie heeft het geld niet voor zo’n weg. De financiering is niet rond, zo blijkt uit de beantwoording van onze schriftelijke vragen.
· De btw-compensatie is niet geregeld en geeft een groot risico
· Afschrijving, instandhouding en onderhoud is niet voorzien, terwijl dit een bedrag is van om en nabij 60 miljoen per jaar. Het Rijk heeft telkens laten weten dat ze eenmalig geld geeft en dat het daarna een provinciale aangelegenheid is. Extra geld voor afschrijving en onderhoud van het rijk komt er niet. Het rijk heeft immers haar eigen prioriteiten.
·Het is nog steeds niet duidelijk hoeveel geld er nodig is voor alle planschade.
·Niet duidelijk is wat het verplaatsen van de molen kost in Zoeterwoude. Ook het beschermen van het windrecht van de molen bij de Stevenshof is kostbaar. Uit ervaring weet ik dat het al direct in de miljoenen loopt.
· De accountant geeft aan dat de wendbaarheid uit de provinciale financiën verdwijnt door de mobiliteitsprojecten met andere woorden dat de komende decennia het provinciale budget tot op de Euro vastligt.
·Niet duidelijk is hoe het ministerie voor de weg gaat meebetalen. Er is al een vertraging naar 2023, dat houdt in dat er al geleend moet worden voor de aanleg van de weg.
Voorzitter, de weg is te duur en kan helemaal niet worden gedragen door de provincie. We hebben iets meer dan 300 miljoen inkomsten uit opcenten. Daaruit betalen we, samen met gelden uit het provinciefonds, het in stand houden van 550 km weg. De RijnlandRoute pakt daar straks zo’n 20% uit, voor 4 of 14 km. Het is maar net wat je meerekent. Onverantwoord! Dat gaat ten koste van andere voorzieningen en provinciale taken (waarschijnlijk ten koste van het onderhoud van wegen elders in de provincie). Voor deze weg alleen al zouden eigenlijk de opcenten omhoog moeten met € 40,- per jaar (1,5 milj auto’s). Door het jarenlang niet verhogen van de opcenten is al flink ingeleverd, omdat de inflatie ook heeft toegeslagen.
Voorzitter, de weg is verder buitengewoon slecht voor de mensen die er wonen. Het Longfonds heeft daar een boekje over opengedaan. Natuurorganisaties wijzen er u al jaren op dat er beschermde vogels leven, dat de biodiversiteit nog verder afneemt als dat laatste beetje groen en natuur aldaar verwoest wordt. En voor wat,........ voor wat?
Voorzitter ik rond af.
Deze weg is onnodig, veel te duur, niet economisch rendabel en een molensteen voor de provinciale financiën. Zeg maar de FYRA van de provincie. Nogmaals onverantwoord!
Het lijkt erop dat de echte feiten over deze weg er niet toe doen in deze Staten. Het achterhaalde doelredeneren wel.
Het lijkt erop of Sinterklaas is verhuisd en zijn intrek heeft genomen in fractiekamer van de VVD en haar onderhuurders CDA, D66 en SP.