Afgelopen weken hebben we in de Staten gesproken over twee wegprojecten. De RijnLandRoute en de Noordelijke Ontsluiting Greenpoort.

Afname autoverkeer
Tekenend voor beide wegenplannen is dat ze geen van beide onderbouwd zijn met realistische cijfers. Gedeputeerde Staten (GS) gaat uit van enorme toename van het autoverkeer, terwijl het een feit is dat het verkeer al bijna tien jaar afneemt. GS verklaart dat deze afname, vanwege de crisis, slechts tijdelijk is. Vreemd, omdat uit de rapporten, waarnaar ze verwijzen, zonneklaar blijkt dat de daling van het autoverkeer in 2005 al is ingezet, dus jaren vóór de crisis.

Rijtijdenwinst
Een tweede argument dat regelmatig naar voren komt in deze discussie de rijtijdenwinst. Enkele minuten rijtijdenwinst is goed voor de economie. Wederom on oneigenlijke reden. De kostenbesparing die het de transportbedrijven oplevert, wordt in de praktijk onmiddellijk weggeconcurreerd in de strijd tussen deze vervoerders. Eigenlijk gaan chauffeurs er op achteruit omdat ze meer moeten rijden voor hetzelfde geld.

Woningbouwprogramma's
Aanleg van wegen wordt ook gerechtvaardigd met de suggestie dat er zoveel woningbouwprogramma’s op stapel staan. In werkelijkheid worden deze slechts zeer minimaal uitgevoerd, mede door de bevolkingsdaling.

Toename autoverkeer als crisis voorbij is
Het nieuwste argument in deze discussie, is dat het autoverkeer drastisch gaat toenemen als de crisis voorbij is. Daarbij wordt volledig voorbij gegaan aan nieuwe ontwikkelingen als thuiswerken, buiten de spits reizen en internetwinkelen. 

Redenen genoeg om niet te beginnen aan de aanleg van nieuwe wegen. Niet alleen GroenLinks denkt er zo over. Tijdens de inspreekrondes van de laatste commissievergadering van Verkeer & Milieu bleek duidelijk dat ook de ondernemers niet op een RijnLandRoute te wachten. Steeds meer mensen gaan zich realiseren dat er ontzettend veel geld wordt uitgegeven aan overbodige wegen. Geld dat zoveel beter zou kunnen worden besteed.

Waarom gaat de Haagse politiek dan, tegen beter weten in, toch gewoon door met het doordrukken van wegenplannen? GroenLinks blijft zich daarover verbazen maar wordt niet gehoord. Het is ontluisterend te merken dat de feiten niet worden meegenomen in de beslissingen die worden genomen over de aanleg van wegen.

De GroenLinks fractie is en blijft tegen deze plannen die zoveel moois vernietigd. Plannen die er toe leiden dat het leefgebied van dieren en planten nog verder wordt verwoest. We hebben het geloof en de hoop nog niet verloren dat men uiteindelijk tot inkeer komt en de wegenplannen vaarwel zegt, ten gunste van onze leefomgeving. Voor onze kinderen en kleinkinderen. Dat doen we niet alleen, maar zij aan zij met de natuurbeweging en vele bewonersorganisaties.