Het vliegveld Rotterdam The Hague Airport wint razendsnel terrein als favoriete vertrekplaats naar vele bestemmingen in Europa, met name voor reizigers uit de zuidelijke provincies en Vlaanderen. Wat reizigers echter veelal niet wordt verteld is dat er bij vluchten vanuit Rotterdam zeer regelmatig tussenstops worden gemaakt op Nederlandse vliegvelden. Andersom gebeurt het ook dat vliegveld Rotterdam wordt gebruikt voor een tussenstop. Een ontwikkeling waarbij de Statenfractie van GroenLinks grote vraagtekens zet. Voor de inwoners van de regio Rotterdam leidt het onnodig vliegen tot milieu-overlast en voor de reizigers is de extra reistijd uiteraard zeer vervelend.
GroenLinks Statenlid Alfred Blokhuizen: 'mensen kiezen vaak voor Rotterdam omdat het veel reistijd scheelt ten opzichte van Schiphol. Wat zij zich op het moment van boeking niet realiseren is dat zij grote kans hebben dat hun vlucht een tussenlanding maakt op Eindhoven. De verwachte tijdwinst gaat daarmee volledig verloren. In feite is er juist sprake van het tegenovergestelde, de reistijd wordt door de tussenlanding met zeker 1,5 uur verlengd. Wij vinden dat niet netjes richting de reizigers, maar daarnaast hebben wij ook grote problemen met het feit dat deze overbodige tussenlandingen ontzettend veel negatieve bijeffecten hebben. De omwonenden van regionale vliegvelden hebben daardoor te maken met extra geluidsoverlast, stank en luchtvervuiling en dat voor een afstandje van welgeteld 85 kilometer.'
De Statenfractie GroenLinks kan dan ook niet anders dan concluderen dat de binnenlandse vluchten strijdig zijn met de belangen van de reiziger én uitermate nadelig voor de leefomgeving van veel Rijnmonders. Blokhuizen: ' daarbij is deze ontwikkeling ook nog eens in strijd met de adviezen van de Alderstafel. Deze commissie, onder voorzitterschap van Hans Alders, adviseerde het kabinet over de balans tussen de groei van Schiphol en de kwaliteit van de omgeving. Om Schiphol (en omgeving) te ontlasten werden de vliegvelden Lelystad en Eindhoven aangewezen voor vakantievluchten en Rotterdam als zakenvliegveld. Zakenvliegveld Rotterdam blijkt echter in de praktijk erg veel vakantievluchten uit te voeren, vakantievluchten met extra tussenstops.'
Blokhuizen heeft het College van Gedeputeerde Staten om uitleg gevraagd. Zijn schriftelijke vragen en aanvullende achtergrondinformatie tref je aan in de bijlage.