Nu –door de ondertekening van het tracébesluit door minister Eurlings- de aanleg van de A4 Midden-Delfland weer een stap dichterbij lijkt te zijn, blijkt dat de provincie zich nauwelijks rekenschap geeft van de consequenties die het gebruik van deze weg voor de provincie heeft. De gevolgen van de verdubbeling van het aantal rijbanen zijn niet doorgerekend. Ook worden er geen garanties gegeven om binnen de norm te blijven van de geluidsbelasting. De zichtgaranties worden niet gehaald en ook met betrekking tot de tunnelveiligheid is men er nog lang niet uit.

GroenLinks Statenlid José Chung: ‘’wij zijn erg geschrokken dat de provincie zo slecht heeft nagedacht over de gevolgen van de aanleg van de A4 Midden-Delfland en dat terwijl de milieu-eisen van de provincie toch heel duidelijk zijn. Door de te maken afspraken niet te regelen in het Tracébesluit, geeft de provincie in feite carte blanche voor overschrijdingen van de milieu-normen. Het is nl. nog steeds niet duidelijk hoe de problemen kunnen worden opgelost  en wat dit de provincie allemaal gaat kosten. De Gedeputeerde is in het hele proces obsessief gefocussed geweest op het mogelijk maken van de aanleg van deze weg. Hij heeft geen middel geschuwd om dát voor elkaar te krijgen. Daarmee is hij echter volledig voorbij gegaan aan de consequenties die de weg straks voor de provincie gaat krijgen. Ik houd mijn hart vast’.

Chung heeft vragen over deze kwestie ingediend bij Gedeputeerde Staten en hoopt ze daarmee alsnog wakker te schudden. Chung: “het kan toch niet zo zijn dat er definitieve handtekeningen worden gezet zonder dat men weet wat de gevolgen en kosten zijn? 

De haast die gemaakt is bij de ondertekening van het tracébesluit heeft mogelijk ook te maken met het toenemende verzet van de maatschappelijke partijen die deelnemen in het IODS (De Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam). Van de vijf beoogde projecten (natuur, recreatie, stedebouwkundige inpassing, groen ondernemerschap, grondverwerving en sanering glas) zijn er 4 waarvan de uiteindelijke invulling niet naar tevredenheid is geregeld. Op het laatste moment is de te tekenen overeenkomst aangepast door de overheidspartijen (rijk, provincie, rijkswaterstaat en gemeenten), zonder overleg met de maatschappelijke partijen. Reden voor een groot aantal maatschappelijke belangenvertegenwoordigers om alsnog uit het overleg te stappen. Niet voor niets sprak minister Eurlings bij ondertekening over een overeenkomst met een zwart randje.