Dinsdag 22 juni bleek dat de Minister van Verkeer Eurlings geen extra geld wil uittrekken voor de RijnLandRoute. Dit is een geplande weg ten zuiden van Leiden en verbindt de A4 met de A44. Behalve dat deze weg Voorschoten zou splijten, de Stevenshof in de herrie en lucht-vervuiling zal zetten en belangrijke natuur wordt vernietigd, lopen de kosten op tot tenminste 880 miljoen Euro.
Dat geld is er niet. De minister geeft 442 miljoen. Een enorm bedrag, maar absoluut onvoldoende om deze overbodige weg op verantwoorde wijze aan te leggen. Er ligt nog wel een ontwerp dat volgens vriend en vijand geen enkele oplossing biedt, maar wel alle milieu- en leesbaarheidsnadelen heeft. Dit ontwerp is niet aanvaardbaar voor de meeste partijen.
Ook Gedeputeerde van Dijk, verantwoordelijk voor de aanleg van wegen in de provincie "weet het nu even niet meer", zo gaf hij 23 juni toe. Daarmee komt het einde in zicht van deze zoveelste geplande plak asfalt. Naar onze mening volkomen terecht, omdat er voldoende mogelijkheden zijn om de verkeersproblemen rond Leiden te verlichten. Zo zijn er de veelbesproken "no regretmaatregelen" die de problemen op de Tjalmaweg en Lammenschansplein aanpakken. Dit kost veel minder geld en tast geen dorp als Voorschoten aan en laat de weidevogels waar ze horen....in de weide. Ook zit een complete woonwijk straks niet in de rotherrie en fijnstof.
Er schuilt nog wel een addertje onder het gras. Er wordt vanuit VVD en CDA kringen op aangedrongen om geld, dat voor de tramlijn RijnGouweLijn is bedoeld, te gebruiken om de RijnLandRoute aan te leggen. Dat vinden we een onbegaanbare weg. Geld voor openbaar vervoer gebruiken voor automobiliteit is de omgekeerde wereld en een buitengewoon slechte ontwikkeling. Het zou kunnen betekenen dat een tramlijn wordt geschrapt en de bouw van het nieuwe
Valkenburg in het gedrang komt.
Het hele RijnLandRouteverhaal blijft heel wonderlijk. De weg kost tenminste 880 miljoen en levert een tijdwinst op van een paar minuten op een traject van 11 km. Ons devies: stop het geld in veel beter en goedkoper openbaar vervoer. Het blijven toegeven aan de automobiliteitshonger zal alleen maar meer problemen veroorzaken. Nieuw asfalt trekt nieuwe wielen aan en laat het openbaar vervoer leeglopen, dit ten koste van uw leefomgeving. Daarmee is het een vorm van geldverspilling.
Alfred Blokhuizen
Statenlid GroenLinks