Zaterdag 23 januari presenteerde GroenLinks Voorschoten haar verkiezingsprogramma 2010-2014: 'Sociaal en groen: gewoon doen'. José Chung hield als inleiding een betoog voor duurzame energie. Daarna werd het programma officieel gepresenteerd. Meer informatie over deze bijeenkomst treft u aan op de website van GroenLinks Voorschoten http://voorschoten.groenlinks.nl. Een korte samenvatting van de presentatie van José Chung kunt u onderstaand lezen.

We staan voor de uitdaging om het onderwerp duurzame energie op de kaart te zetten.

Het is goed je te realiseren, dat fossiele energie nog een belangrijke rol zal blijven spelen in onze energievoorziening. Dit ondanks het nadeel –naast de CO2-uitstoot- dat de toegang tot deze energiebronnen koste wat kost veilig zal worden gesteld. Daarmee vormt fossiele energie een bedreiging voor de vrede. (denk maar aan IRAK).  Duurzame energie kan lokaal worden opgewekt en kent deze dreiging dus niet.

De CO20-uitstoot dwingt ons snelle resultaten te behalen. Het is mijn stellige overtuiging, dat zonne-energie uiteindelijk de oplossing zal bieden voor onze totale energiebehoefte. Naast het feit dat zonne-energie ons wel 50-100x de hoeveelheid energie levert die we voor onze totale energiebehoefte nodig hebben, zijn de voordelen evident: het is schoon, oneindig beschikbaar, lokaal op te wekken en maakt je onafhankelijk van anderen. Maar de keuze voor één vorm van energie is echt nog niet aan de orde. De komende decennia is het een kwestie van en-en-en en niet van of-of-of.

Het gebruik van duurzame energie wordt gesubsidieerd. In Nederland is dat de SDE (Subsidieregeling Duurzame Energie) regeling. Teruggeleverde stroom wordt hierbij extra beloond. Om de kosten beheersbaar te houden is er door het rijk een plafond gesteld aan het totale subsidiebedrag. Zodra dat bereikt is, kan men geen subsidie meer aanvragen. Dat maakt het systeem tot een soort loterij waardoor planmatig investeren niet mogelijk is.
In Spanje echter staat de subsidieregeling open voor iedereen. Daardoor is er hier op grote schaal geïnvesteerd in zonne-energie. Nadeel van dit succes is dat de Spaanse staat hierdoor financieel in de problemen is gekomen.
In Duitsland wordt de subsidie betaald door de gebruikers van grijze stroom. Zij betalen een extra heffing op hun grijze stroom. Hierdoor blijft de overheid financieel buiten spel en is er een stabiel en aantrekkelijk investeringsklimaat ontstaan voor duurzame energie. Bovendien komt de prijs van de grijze stroom zo een stuk dichter bij de verrekening van de werkelijke kosten. In Duitsland zien we ook dat duurzame energie zorgt voor een enorme aanwas aan nieuwe banen.

Een paar tips voor het stimuleren van zonne-energie:
- Zorg voor een voor zonne-energie gunstige verkaveling van woningbouwlocaties
- Verplicht het toepassen van zonne-energie bij renovatie of verbeteren van bestaande bouw
- Wees een voorbeeld: pas zonne-energie toe op eigen gebouwen
- Organiseer zonne-energie acties met locale bedrijven
- Stimuleer zonne-energie
- Inzetten subsidiemogelijkheden (gemeentelijk/rijk/internationaal) om deze ontwikkelingen te stimuleren
Maar ook:
- richt een duurzaamheidloket in, waar inwoners en initiatiefnemers met vragen en plannen naar toe kunnen en met elkaar in contact kunnen komen of geholpen kunnen worden bij het antwoord vinden op een vraag of bij het uitwerken van ideeën
- Ontwikkel structureel aandacht voor duurzaamheid door:
- op scholen specifieke lesprogramma’s hierover te ontwikkelen
- duurzaamheidcriteria op te nemen in de afwegingskaders van besluitvorming