Een Waterschap (ook wel Hoogheemraadschap) is een overheidsorganisatie, net als de Rijksoverheid, de provincies en gemeenten. Een Waterschap zorgt voor het waterbeheer in een bepaald gebied.

Het zorgt onder andere voor voldoende schoon drinkwater, onderhoud aan dijken, gezonde natuur en landbouw. Erg belangrijk, zeker nu het risico op droogte en overstromingen toeneemt. We stemmen in Nederland elke 4 jaar voor de Waterschappen.

Waterschappen PvdA & GroenLinks

De PvdA in Zuid-Holland heeft haar eigen Waterschappen. Namelijk: Waterschap Delfland, Waterschap Hollandse Delta, Waterschap Rijnland, Waterschap Schieland & Krimpenerwaard. GroenLinks heeft daarentegen geen eigen Waterschappen maar neemt plaats in de Waterschappen: 'Water Natuurlijk'.

Samenwerking tussen onze Zuid-Hollandse fracties

Vicefractievoorzitter Adem Mustafa Negash ging afgelopen week naar een werkbezoek georganiseerd door de PvdA Waterschappen; Anja van Zandvoort (waterschap Rijnland) en Lobke Zandstra (Waterschap Delfland). Dit bezoek staat in het teken van het versterken van de samenwerking tussen onze Zuid-Hollandse fracties (Staten en Waterschap) en het verdiepen in thema’s zoals ecologie en waterkwaliteit in de stedelijke omgeving.

Biodiversiteit en waterkwaliteit

Tijdens het bezoek heeft Aaf Verkade (Stadsgrachtenadviseur) ons meegenomen in haar werk over biodiversiteit en waterkwaliteit. Met veel aandacht voor de betrokkenheid van stadsbewoners. Een inspirerende lezing over een belangrijk thema voor onze toekomst: Water!

"Het verbeteren van de waterkwaliteit en het vergroten van de biodiversiteit in onze steden is niet alleen van belang voor een duurzame toekomst, maar biedt ook mogelijkheden om bewoners meer te betrekken bij hun leefomgeving. Deze bijeenkomst bood waardevolle inspiratie voor onze inzet als GroenLinks-PvdA Zuid-Holland." - Adem Mustafa Negas