Vanmorgen besloot de provincie Zuid-Holland de vergunning van de Helihaven Ypenburg te verlengen. Dit gaat in tegen de uitdrukkelijke wens van de omwonenden en GroenLinks.

GroenLinks Statenlid Berend Potjer is teleurgesteld: “Wij waren altijd al tegen de vergunning, omdat wij het klimaat, de rust en gezonde lucht van duizenden bewoners belangrijker vinden dan het plezier van enkelen. Bovendien moet je iemand die het niet zo nauw neemt met de regels niet belonen met een verlenging van de vergunning”.

De Helihaven heeft nog geen gebruik van de vergunning kunnen maken, omdat zij eerder nog geen veilig vliegplan had ingediend bij de luchtverkeersleiding. In de tussentijd heeft de Helihaven gesjoemeld met een tijdelijke ontheffing en een gemeentelijke vergunning. De rechter heeft de gemeentelijke vergunning dan ook vernietigd en voor het overtreden van de tijdelijke vergunning wordt de Helihaven vervolgd.