De provincie Zuid-Holland gaat met meer ambitie aan de slag om het busvervoer in Zuid-Holland Noord te verduurzamen. Twee voorstellen daarvoor van GroenLinks, PvdD, SP en PvDA werden vandaag met een ruime meerderheid aangenomen.

Statenlid Ariëtte Kasbergen (woordvoerder OV GroenLinks): “Het is heel belangrijk dat de provincie het goede voorbeeld geeft in de energietransitie. Dat betekent dat Zuid-Hollandse bussen zo snel mogelijk op duurzame energie moeten rijden. De provincie gaat nu met gemeenten en andere partijen in gesprek hoe dit zo goed mogelijk kan worden gerealiseerd.”

Collega Statenlid Sinan Özkaya (woordvoerder energie GroenLinks) vult aan: “Dat is minder makkelijk dan het klinkt. Duurzame bussen moeten natuurlijk ook goed en betrouwbaar zijn. Dat is in andere regio’s helaas vaak nog niet het geval. Daarnaast moet de energie duurzaam worden opgewekt, op een geschikte plek, liefst in de buurt van de belangrijkste knooppunten. Die energie moet ook nog eens goed en efficiënt via het energienet aan de bussen worden geleverd.”

In december 2021 wordt bekend wie de nieuwe vervoerder wordt in Zuid-Holland Noord. Dit is een grote regio, waar onder andere Gouda, Leiden en Alphen aan den Rijn onderdeel van uitmaken.