Twee jaar geleden werd de GroenLinks motie 'fiets mee in bus' unaniem aangenomen door de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Een motie die dit jaar werkelijkheid gaat worden. Statenlid Alfred Blokhuizen, indiener van de motie, reageert enthousiast: ' vanaf 9 december neemt Arriva het busvervoer over in de regio Zuid-Holland Noord. In de buslijnen 90 (regio Katwijk, Noordwijk en Wassenaar), 194 en 196 (omgeving Gouda, Krimpenerwaard) bestaat vanaf dat moment, tijdens daluren en schoolvakanties, de mogelijkheid om je fiets gratis mee te nemen in de bus. In iedere bus is er ruimte voor vier fietsen. Een unicum in Nederland. Wij zijn blij én trots dat dit Zuid-Holland de eerste provincie is waar dit werkelijkheid wordt. Onze complimenten voor Gedeputeerde Ingrid de Bondt en Arriva die zich hiervoor hebben ingezet .”

/* /*]]>*/

Gedeputeerde De Bondt is blij dat ze de motie heeft kunnen realiseren: "In Provinciale Staten is de motie voor de fiets in de bus breed gedragen. Het is fijn dat Arriva hier op deze manier uitwerking aan geeft zodat de reizigers straks plezier en gemak hebben van deze extra service".

Je fiets mee in de bus is handig voor woon- werk verkeer, toeristen én voor mensen die graag een fietstocht maken met de wind in de rug. Arriva zal de komende tijd de reizigers informeren via de campagne 'Stap in voor een uitstapje'. Anne Hettinga, algemeen directeur Arriva Nederland: “Het is goed om te zien dat via deze aanbesteding er wordt geluisterd naar de wensen van de regio waardoor wij het openbaar vervoer nog meer op maat kunnen aanbieden”.

GroenLinks vindt de combinatie fietsgebruik en openbaar vervoer belangrijk, omdat op deze manier het openbaar vervoer voor veel meer mensen bereikbaar is. Blokhuizen: wij verwachten dat de reizigers enthousiast zijn over dit initiatief en hopen dat dit straks bij veel meer buslijnen mogelijk zal zijn.