Afgelopen zomer verscheen een studie over het tijdelijk gebruik van de locaties op het vliegveld Valkenburg. De gemeenten Katwijk en Wassenaar gaven samen met de Provincie Zuid-Holland en het vastgoedbedrijf van het Rijk opdracht tot deze studie. Alle partijen erkennen dus dat uitvoering van de plannen nog even op zich laten wachten. Het onderzoek doet ook suggesties voor de invulling van de groene buffer tussen de geplande nieuwbouw en Wassenaar.

De genoemde buffer is de enige nog resterende verbinding tussen duinen en achterliggende veenweiden. Belangrijk voor de verspreidingskansen van planten en dieren. Daarom roepen een aantal scenario's vraagtekens op. Een te grote nadruk op recreatie in een parklandschap met smalspoorijn, golfbaan, of polo voldoet niet aan de gestelde doelen. Open polders met agrarisch gebruik met zo veel mogelijk ruimte voor natuur is onze keus.

Voor de provinciale fractie  GroenLinks  is het onderzoek een eerste stap naar herziening van het bouwprogramma op het vliegveld. Het lijkt waarschijnlijk dat ook de opzet moet worden aangepast. Zowel de verhouding dure versus  betaalbare woningen, als het totaal aantal woningen en overige voorzieningen moet aan de ontwikkelingen in de vraag worden getoetst. Intussen wordt er nagedacht over een groot scala aan invullingen voor tijdelijk gebruik.

Voor de bestaande gebouwen zijn mogelijkheden voor evenementen, studentenhuisvesting en  ateliers genoemd. De landingsbanen noemt men geschikt voor skaten, skeelen maar ook crossen.  In de noordoostzone wordt de invulling groen gehouden: boomkwekerijen, moestuinen, schooltuinen en kleinschalige landbouw. Voorgesteld wordt alvast de grote plas aan te leggen omringd door bloemrijke weiden, en een aantal fiets- en wandelpaden.

GroenLinks beoordeelt deze ideeën in het licht van onze wens dat minder woningen zich vertaalt in behoud van meer groene natuur.