Sinds kort is het bij Rotterdam Airport niet meer van te voren duidelijk welk vliegtuig een tussenlanding gaat maken in Rotterdam. Werd dit vroeger nog netjes een dag van tevoren op de website gemeld, tegenwoordig verschijnt pas op het allerlaatste moment een melding. Bij de andere luchthavens wordt het wel keurig een dag van te voren aangekondigd. Er is zelfs een lijst van alle tussenstops vanuit Groningen voor het hele seizoen (zie bijlage).
Woordvoerder Alfred Blokhuizen is zeer verbaasd over deze gang van zaken: “Als je op de website van het vliegveld Groningen kijkt dan geeft deze duidelijk aan dat een vlucht naar Kos een tussenlanding maakt in Rotterdam. Bekijk je dezelfde vlucht op de website van Rotterdam dan zegt men dat deze vlucht uit Kos komt. Kos? Het is gewoon een vlucht uit Groningen. Wij worden door de Rotterdams luchthaven gewoon niet goed en tijdig geïnformeerd. Waarom spelen ze niet gewoon open kaart? Wat beweegt de luchthaven om de tussenlandingen te verdoezelen. Wij willen hierover graag duidelijkheid.”
Ook vandaag was er weer sprake van onduidelijkheden. Kijkt men op de website van Groningen dan is te lezen:
Vertrekken
18-07-2013 15:25 HV143 Kos
18-07-2013 15:25 HV143 Rotterdam
Op de website van Rotterdam Airport wordt hetzelfde vluchtnummer aangegeven, maar de aankomst uit Groningen staat er niet bij:
Aankomsten
18-07-2013 16.10 HV-143 KOS
Vertrekken
18-07-2013 17.00 HV-143 KOS
Deze tussenstops zorgen voor extra geluidshinder voor de mensen die in de regio Rijnmond wonen en voor onnodige luchtvervuiling. Met een extra landing wordt al snel 2000 liter kerosine verspild. En dan gebeurt dat ook nog eens in de regio Rotterdam, waar de luchtkwaliteit al zo ontzettend slecht is.
De luchthaven zegt weinig aan de situatie te kunnen doen. "Als een operator een landing of vertrek aanvraagt en er is ruimte dan moeten we die bieden. Het is aan de reisorganisaties en operators om te bepalen of ze die tussenstops willen maken. Uiteindelijk betaalt de passagier de prijs.”
Alfred Blokhuizen reageert: "De luchthaven mag dan vinden dat ze weinig aan de situatie kunnen doen, maar dat neemt niet weg dat men de toekomstige passagiers moet laten weten dat ze met tussenstops te maken krijgen en ook waar het vliegtuig vandaan komt. Dat het kan , Groningen zien. De reissector zou zich moeten afvragen of het wel klopt wat ze aanbieden. Eerst je rust, ruimte en natuur in de folders beloven, maar intussen in Nederland de mensen met extra luchtvervuiling en herrie opzadelen. Onnodig, want de alternatieven voor tussenstops zijn luxer, sneller en veel goedkoper.”