Voor de zomer hebben Provinciale Staten de Provinciale Structuurvisie (PSV) vastgesteld. De PSV beschrijft het ruimtelijk beleid voor de hele provincie. Aan de vaststelling ging een jarenlang besluitvormingsproces vooraf met vele kadernota's, conceptstukken, commissievergaderingen en een hoorzitting. Burgers en maatschappelijke organisaties maakten massaal gebruik van de mogelijkheden om via een zienswijze en/of op de hoorzitting de statenleden te informeren over hun standpunten en belangen. Het boekwerk met ingediende zienswijzen en de reacties daarop van Gedeputeerde Staten was dan ook vuistdik. Voor de hoorzitting was zoveel animo dat deze gespreid moest worden over drie dagen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.

De Statenfractie van GroenLinks organiseerde ook zelf tal van mogelijkheden voor onze raadsleden om hun lokale kennis in te brengen bij de fractie. En om hen te informeren over de gevolgen van de nieuwe Wet Ruimtelijk Ordening voor de verhoudingen tussen gemeenten en provincie. Deze nieuwe wet, die ook aanleiding was om sowieso een PSV vast te stellen, heeft namelijk nogal wat veranderd in de bevoegdheden van de provincie op het gebied van de ruimtelijke ordening. GroenLinks raadsleden kunnen er lokaal hun voordeel mee doen als ze daar goed van op de hoogte zijn. In de loop der tijd bezochten we alle GroenLinks-raadsfracties. Daarbij kwam de PSV vaak aan de orde. Daarnaast organiseerden we voor onze raadsleden een goed bezochte bijeenkomst over de PSV in Gouda en wisselden we via e-mail veel informatie uit.

Uiteindelijk heeft de Statenfractie van GroenLinks ingestemd met de PSV. Eén van vele de onderwerpen (te veel om hier op te noemen) die daarbij een rol speelden zijn de rode contouren. Onder de oude Wet Ruimtelijke Ordening hanteerde de provincie in het merendeel van de provincie rode contouren. Dat zijn lijnen op de kaart waarmee de provincie aangeeft waar mag worden gebouwd en waar niet. Als een gemeente buiten de rode contouren wilde bouwen dan moest de provincie daar eerst toestemming voor geven door de rode contour te wijzigen. Zulke contourwijzigingen leidden vaak tot stevige politieke discussies in Provinciale Staten waarvan de uitkomst lang niet altijd aan de bouwlust van de betrokken gemeente tegemoet kwam.

In het begin van het besluitvormingsproces over de PSV werd het systeem van rode contouren ter discussie gesteld, met name door CDA en VVD. Zij vonden dat gemeentes voortaan zelf maar moesten beslissen waar wel en niet gebouwd mag worden. GroenLinks heeft zich daar stevig tegen verzet en met succes. Later wilden CDA en VVD wel rode contouren vaststellen maar op zo'n wijze dat burgers de gemeente er niet aan zouden kunnen houden, alleen de provincie zou dat dan kunnen. Uiteindelijk is bij vaststelling van de PSV het systeem van rode contouren volledig overeind gebleven. Het is zelfs uitgebreid naar gebieden waar tot dan toe nog geen rode contouren werden gehanteerd.

GroenLinks vindt het systeem van rode contouren essentieel om verrommeling van het landschap tegen te gaan. Om te zorgen dat in de ruimtelijke ordening regionale belangen zwaarder wegen dan lokale is het belangrijk dat de provincie de contouren vaststelt. Anders kiest elke gemeente geheid voor een eigen woonwijkje en een eigen bedrijventerrein. En dat is zeker niet altijd de beste uitkomst. GroenLinks was op dit punt dus zeer tevreden met de PSV. We moeten echter wel alert blijven. De rode contouren systematiek is namelijk op de zogenaamde onderzoeksagenda geplaatst. De komende tijd gaan ambtenaren onderzoeken welke alternatieven er voor rode contouren te bedenken zijn. Na de verkiezingen zal de discussie over de rode contouren vrijwel zeker opnieuw losbarsten. De nieuwe statenfractie van GroenLinks zal tegen die tijd dus opnieuw alle zeilen bij moeten zetten.

Oscar Dijkhoff