Een bijdrage van ir. Henk Wardenaar, steunfactie Verkeer en Milieu Groen-Links Zuid-Holland, oud-coördinator Het Nieuwe Rijden(HNR) van het Ministerie Verkeer en Waterstaat
Auto-emissies worden volgens EU-protocollen gemeten op een rollenbank en op deze wijze ontstaan voor de verschillende merken vergelijkbaar cijfers. De praktijkcijfers zijn, zoals velen constateren, ongunstiger omdat het huidige verkeer dynamischer is dan de geüniformeerde stads- en buitenrit van een lange tijd geleden. Aan een nieuwe testcyclus wordt op Europees niveau gewerkt, maar de invoering vergt nog jaren. Nederland geeft ruime fiscale voordelen aan auto’s met een lage CO2-uitstoot.
Wat is de oorzaak van de hogere emissies en wat kan eraan gedaan worden? De autofabrikant zoekt de grenzen van de protocol van de testcyclus op en “tuned” de auto’s zo dat ze een zo laag mogelijk verbruik hebben. Autoriteiten kijken erop toe, maar het ligt binnen de grenzen van het protocol.
Eind vorige eeuw, begin deze eeuw is gedurende 10 jaar een intensieve campagne gevoerd voor Het Nieuwe Rijden. Vier jaar geleden is de verantwoordelijkheid voor het promoten van de rijstijl HNR overgeheveld naar de Bovag en RAI. De principes van HNR maken deel uit van de rijlessen voor automobilisten.
De rijstijl van HNR maakt men zich gemakkelijk eigen door de volgende tips te volgen:
1. Schakelen naar een hogere versnelling bij 2.500 toeren. Toerenteller en schakelindicator helpen hierbij. In de stad rijden in de 5e versnelling is vanaf 50 km/h geen probleem.
2. Rijd met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental. Cruise-control helpt hierbij.
3. Voorkom snelheidswisselingen en hard remmen door tijdens het rijden enkele auto’s vooruit te kijken.
4. Ziet u dat u moet gaan afremmen, laat dan het gas los en laat de auto uitrollen in de versnelling waarin deze staat. Let daarbij op achterop komend verkeer.
Meer tips op: www.hetnieuwerijden.nl