In de nadagen van het huidige College van Gedeputeerde Staten stelt men voor om een van de slechtste varianten van de RijnLandRoute (gefaseerd) aan te leggen. Men zegt slechts een oordeel te geven, maar het oordeel komt wel opvallend vroeg en vrijwel direct na het ophogen van de Rijksbijdrage aan deze mogelijke weg. Het gaat om een nieuwe snelwegverbinding tussen de A4 en A44, richting Katwijk, ten zuiden van Leiden. Deze variant staat bekend als de "Zoeken naar Balans variant".
De GroenLinksfractie is teleurgesteld door het handelen van het huidige College.
Onze fractie had het chique gevonden als de verdere behandeling van het dossier RijnLandRoute onverkort werd overgedragen aan het nieuwe College. De benoeming wordt binnen enkele weken verwacht. Nu ligt er al een hypotheek op de komende discussies over de aanleg van deze weg. We vragen ons af of e.e.a. is afgestemd met de nieuwe coalitiepartners SP-VVD-D66-CDA.
Onze fractie is van mening dat eerst de behandeling van de 2e Milieu Effect Rapportage had moeten worden afgewacht. Nu lijkt het erop dat, wat er ook wordt besproken, een van de slechtste varianten van deze weg moet worden doorgedrukt, dit tegen de wil van de bewoners van Voorschoten en wijken in Leiden.
De "Zoeken naar balansvariant" splitst Voorschoten, scheert langs de Stevenshof en tast natuur en polderland sterk aan. Dit tast de leefbaarheid zeer ernstig aan voor vele duizenden mensen, terwijl een nieuwe verbinding de leefbaarheid in de regio juist zou moeten verbeteren.
GroenLinks is van mening dat de RijnLandRoute overbodig is. Het kost tenminste € 900 miljoen en levert een reistijdwinst op van luttele minuten. Aanpassing van enkele knelpunten in de regio zijn voldoende en leveren bijna zeker méér tijdwinst op voor de automobilist. Verder ligt er een alternatief op tafel, de Churchill Avenue, die wel iets duurder is, maar veel beter is voor vrijwel iedereen.
Woordvoerder Alfred Blokhuizen: "Dit overhaaste ingenomen standpunt lijkt alleen geldgedreven. Als ik het zo zie doet het er niet toe dat heel veel mensen in de herrie en luchtvervuiling komen te zitten, terwijl men juist zegt de leefbaarheid te willen verbeteren. Ik snap ook niet waarom men dit nu persé wil. Voor veel minder geld behalen we hetzelfde resultaat met de zogenaamde "no regret maatregelen". In tijd van weinig geld zou je dáár toch op moeten inzetten, in plaats van een weg die tenminste 120000,00 Euro per meter kost. Ik hoop oprecht dat deze "beoordeling" van het huidige College niet wordt overgenomen."
Bekijk hier het kaartje:
http://www.zuid-holland.nl/_a_20100824_-_kaartje_rijnlandroute_met_stra…