GroenLinks Zuid-Holland en Rotterdam willen dat er op Rotterdam Airport geen vliegtuigen meer landen voor binnenlandse tussenstops. Steeds meer vluchten vanaf Schiphol, Groningen of Eindhoven maken ook een tussenlanding in Rotterdam voordat ze doorvliegen naar een verre vakantiebestemming.
Volgens onze woordvoerder Alfred Blokhuizen en de Rotterdamse GroenLinks fractievoorzitter Arno Bonte zorgen deze tussenstops voor onnodige geluidshinder en luchtvervuiling. 'Met een extra landing wordt al gauw 2000 liter kerosine verspild. Passagiers lopen bovendien gemiddeld meer dan een uur vertraging op."
Volgens Bloknuizen en Bonte kiezen luchtvaartmaatschappijen steeds vaker voor tussenlandingen om daarmee te voorkomen dat ze landingsrechten aan de concurrentie verspelen. 'Vanwege de crisis is het aantal boekingen teruggelopen. Maatschappijen kiezen er daarom voor om tijdens één vakantievlucht op meerdere vliegvelden te landen. Zouden ze dat niet doen, dan raken ze in de toekomst landingsrechten kwijt.'
Blokhuizen en Bonte willen dat het systeem voor landingsrechten wordt aangepast. 'Het is niet rechtvaardig om vliegmaatschappijen te straffen als ze minder vliegen. De enige die daar nu van profiteert zijn de regionale luchthavens.' GroenLinks wil daarom dat het aantal tussenstops in mindering wordt gebracht op het totaal aantal vluchten dat op een vliegveld mag plaatsvinden.
Een flink aantal keren per dag wordt er gevlogen via Eindhoven, Groningen en soms zelfs Schiphol, naar vakantiebestemmingen. Het gebeurt ook vaak dat vliegtuigen te laat binnenkomen, waardoor omwonenden in de regio zelfs in theorie niet meer aan hun nachtrust kunnen toekomen.