De Merwedelingelijn is met ongeveer 7.000 dagelijkse reizigers de ruggegraat van het openbaar vervoer tussen Dordrecht en Geldermalsen. Veel daarvan reizen door naar Rotterdam. Nu vanaf december enkele intercitytreinen per uur Dordrecht zullen over slaan maken de regio en de Provincie Zuid-Holland zich zorgen over de aansluiting en willen zij de lijn via het hoofdspoor doortrekken naar Rotterdam. Nu dat niet mogelijk blijkt te zijn stelt GroenLinks voor om te onderzoeken of de Merwedelingelijn aangesloten kan worden op het Rotterdamse metronet. Dit voorstel werd tijdens de Statenvergadering unaniem aangenomen.

GroenLinks Statenlid Berend Potjer: “De Merwedelingelijn is net als de metro een zogenaamde lightrailverbinding, dus aansluiting via het metronet is eigenlijk logischer dan via het hoofdspoornet. Er zijn al eerder plannen voor geweest en nu Den Haag en Hoek van Holland worden aangesloten is de ontbrekende verbinding met Drechtsteden een groot gemis in het Rotterdamse metronet.”

Onderzoek moet uitwijzen wat de beste route is, maar als het via Krimpen aan de IJssel zou lopen ziet GroenLinks mogelijkheden om hiermee gelijk de verkeersdruk bij de Algerabrug aan te pakken. Potjer: 'Wij zijn blij met de steun voor ons voorstel om dit onderzoek spoedig uit te laten voeren.'