SP gaf bij monde van het Voorschotense Statenlid Erik Maassen met blijdschap te kennen dat de VVD in de Provinciale Staten geen extra geld willen uittrekken voor de RijnGouweLijn. Het gaat overigens niet om extra kosten, maar om investeringen in trams. Investeringen hebben de eigenschap om in de regel binnen enkele jaren te worden terugverdiend. De vervoerders kunnen die investeringen nu niet op hoesten, maar gaan de trams “huren” van de Provincie.
De blijdschap is overigens wellicht van korte duur, want de draai van de VVD kan grote gevolgen hebben. De VVD was altijd voorstander van de tram en de nu in geldnood verkerende RijnLandRoute. Deze partij wil het geld voor de tramlijn overhevelen naar de RijnLandRoute. De SP is tegen de komst van de RijnGouweLijn en daarnaast ook nog fel tegenstander van de RijnLandRoute, die Voorschoten splitst, de Stevenshof in de fijnstof en herrie zet en natuur rond Leiden vernietigt. Dit voor een rijtijdwinst van nog geen 4 minuten voor de automobilist. Er is dus nu een gelegenheids coalitie tussen de 2 politieke uitersten in de Staten, om verschillende en tegenstrijdige redenen.
SP moet nu kiezen, omdat de VVD kéér op kéér voorstelt om geld van het openbaar vervoer in de snelweg te steken. Houdt SP vast aan het schrappen van de RijnGouweLijn, dan krijgt ze er een ongewenste snelweg voor terug. Er is immers geen ander plan dan de tramlijn. Ook kan er niet even snel een ander plan in elkaar worden getimmerd, zoals busbanen. Daar is geen ruimte en tijd meer voor, omdat de Provincie onder druk staat van de Minister van Verkeer om vóór 1 december met extra geld over de brug te komen voor de RijnLandRoute. U begrijpt het al: dat is het geld dat dan niet wordt uitgegeven aan de nieuwe snelle tramverbinding tussen Gouda en de kust. Is er vóór 1 december geen geld, dan trekt de Minister de stekker uit de RijnLandRoute. Het schrappen van het OV geld is dan de redding voor deze desastreuze weg. Het geld dat vrijkomt door het niet door laten gaan van de tramlijn komt dus ook niet ter beschikking voor busbanen, waarvoor de SP pleit.
Vraag is dus: wat wil de SP? Heeft ze liever de snelweg door Voorschoten of hoogwaardig openbaar vervoer / tram door Leiden. Meer smaken zijn er op dit moment, realistisch gezien, niet. Vasthouden aan oude standpunten door de SP heeft als gevolg dat er geen beter openbaar vervoer komt in de regio, maar wel een milieuverziekende snelweg. Eigenlijk is dat een verlies-verlies situatie. Het zou van politieke moed getuigen als de SP nu duidelijk kiest!
Onze keuze is helder: wij blijven gaan voor openbaar vervoer en blijven tegen het pompen van veel geld in de bodemloze put die Asfalt heet.
Alfred Blokhuizen
Statenlid GroenLinks