Eerder schreef Statenlid Alfred Blokhuizen op deze website al over het voorstel van Gedeputeerde Staten om een busbaan aan te leggen naast de N207 Alphen – Schiphol. Een busbaan waarbij volgens de Statenfractie van GroenLinks het gevaar dreigt dat deze wordt opengesteld voor vrachtverkeer. Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 13 oktober jl. werd dit voorstel van Gedeputeerde Staten aangenomen.
Alfred Blokhuizen: ‘Hoewel in het besluit van Provinciale Staten niet duidelijk werd genoemd dat de busbaan mag worden gebruikt door vrachtwagens, werd dit tijdens de behandeling in de commissie wel heel duidelijk. Hier werd uitgebreid gesproken over het medegebruik door vrachtwagens. Dit houdt in, dat nu eigenlijk al duidelijk is dat het einddoel niet het aanleggen van een busbaan is, maar het realiseren van een vrije baan voor vrachtwagens, met medegebruik door bussen. Naar onze mening is deze weguitbreiding MER-plichtig. Bij het opstellen van een MER is het van belang dat duidelijk is voor welk doel de weg (-uitbreiding) wordt aangelegd. Omdat nu reeds evident is dat het uiteindelijke doel een vrachtwagenbaan is, zou een MER ook daarvoor moeten worden opgesteld.’
Dit was dan ook reden voor Blokhuizen om hierover een aantal kritische vragen te stellen aan GS.
SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE VAN GS
*
Is de geplande uitbreiding van de N207 MER-plichtig?
*
Wordt er een MER opgesteld t.b.v. een busbaan?
*
Uit de discussie in de Commissie MKE werd duidelijk dat het uiteindelijke doel een doelgroepenstrook voor vrachtverkeer is. Is deze constatering juist, zo nee waarom niet?
*
Is het uw inzet om de geplande busbaan binnen enkele jaren na de aanleg om te zetten naar een doelgroepenstrook voor o.a. vrachtverkeer?
*
Wordt er bij het opstellen van de MER van uitgegaan dat de geplande busbaan uiteindelijk een doelgroepenstrook kan worden voor o.a. vrachtverkeer? Indien nee, waarom niet?
*
Op de geplande busbaan rijden per uur ongeveer 6-8 lijndienstbussen per uur. Hoeveel vrachtwagens rijden er nu per rijrichting op de N207?
*
Hoeveel vrachtverkeer wordt er verwacht na verbreding van de N207?
*
Het is ook mogelijk om de busbaan een doelgroepenstrook te maken voor voertuigen die een blauwe nummerplaat voeren. Dat lijkt ons een logischer gevolg van het medegebruik van een busbaan. Hoe kijkt het College tegen deze mogelijkheid aan?