Een schonere lucht in Zuid-Holland is hard nodig. GroenLinks is daarom blij dat Zuid-Holland het Schone Lucht Akkoord omarmt.

Statenlid Robert Klumpes: "Op dit moment leven Zuid-Hollanders 10 tot 13 maanden korter door vieze lucht. In een stad als Rotterdam leven inwoners van de wijk Feijenoord zelfs 3 jaar korter door vuile lucht dan inwoners van het Gooi! Hoog tijd dus om werk te maken van schone lucht in Zuid-Holland."

Na roken is luchtverontreiniging één van de grootste risico's om vroegtijdig te overlijden, samen met overgewicht en weinig lichamelijke activiteit. Zuid-Holland wil daarom dat de hoeveelheid fijnstof in de lucht in 2030 is gehalveerd. Dat is ook het advies van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO).

Klumpes is blij met die ambitie, maar wil vooral actie: "dat betekent bijvoorbeeld: schonere auto's en schepen, meer inzetten op OV en minder intensieve veehouderijen. We zullen goed in de gaten houden of de provincie daar ook concrete actie voor gaat ondernemen."

Armine Stepanyan (portefeuillehouder gezonde leefomgeving van GroenLinks): "we zijn blij dat schone lucht een prominente plek krijgt in het omgevingsbeleid van Zuid-Holland. Op die manier houden we bij alle keuzes die we maken rekening met de gevolgen voor het milieu. Waar mag een weg komen, waar krijgt een vervuilende fabriek een vergunning? Allemaal beslissingen die invloed hebben op de luchtkwaliteit en dus de gezondheid van onze inwoners").