De DCMR, de gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 16 gemeenten, meldt in haar jaarverslag van 2013 vele duizenden klachten van omwonenden over Rotterdam Airport. Hoe reageren bestuurders en Rotterdam Airport op de verhalen over overlast? Zij hebben het over stille vliegtuigen en “stevige bijdrage” aan de economie. Fabel stille vliegtuigen! Bestuurders, zowel lokaal als provinciaal, hebben het regelmatig over het feit dat vliegtuigen stiller worden. De Statenfractie van GroenLinks zet hier echter grote vraagtekens bij.

In dagblad Trouw stelde de directie van Boeing al in 1997 dat vliegtuigen niet stiller kunnen en zullen worden. Dit werd nog eens bevestigd in een onderzoek uit 2001 van dr. Sjoerd Rienstra van de T.U Eindhoven. Dat deze informatie correct was blijkt wel uit het feit dat er de afgelopen jaren inderdaad geen stappen van betekenis zijn gemaakt om vliegtuigen stiller te maken. Meetpunten die langs vliegroutes staan bewijzen dit ook, zij geven aan dat het geluid van vliegtuigen niet afneemt. Het geluid blijft hangen rond de 90 – 93 dB.

Vanaf 2018 worden nieuwe vliegtuigen wel iets zuiniger door het gebruik van lichtere materialen en nieuwere motoren. Hier zal Rotterdam Airport echter niet of nauwelijks profiteren. Transavia, de grootgebruiker van Rotterdam Airport, vervangt op dit moment haar 737. Met deze nieuwe vliegtuigen gaat Transavia, zoals het bedrijf zelf ook aangeeft, de komende 18 jaar vliegen. Dit betekent dat er dus 18 jaar geen verbeteringen te verwachten zijn op de vliegvelden waar Transavia dominant is.

Bijdrage aan de economie?

Rotterdam Airport schermt zeer regelmatig met het feit dat zij “een stevige bijdrage levert aan de regionale economie”. Ook bij deze uitspraak zet de Statenfractie van GroenLinks grote vraagtekens. Statenlid Alfred Blokhuizen heeft in het verleden meerdere keren aan het provinciebestuur gevraagd wat deze stevige bijdrage aan de economie precies inhoudt. Een goed onderbouwd antwoord is hier echter nooit op gekomen. Blokhuizen: ‘wij weten natuurlijk allemaal dat 90% van de passagiers die gebruik maken van Rotterdam Airport vakantiereizigers zijn. Je kunt niet anders dan je afvragen wat die honderdduizenden passagiers dan precies bijdragen aan de Nederlandse economie. Het vakantiegeld geven ze ongetwijfeld uit tijdens hun vakantie in het buitenland. Daar komt nog bij dat luchtvaartmaatschappijen geen btw en accijnzen afdragen.”

GroenLinks heeft het provinciebestuur gevraagd om informatie over de bijdrage van Rotterdam Airport aan de economie, reizigersaantallen en een uitgewerkt overzicht van klachten van omwonenden. In de bijlage tref je alle schriftelijke vragen aan die de Statenfractie van GroenLinks heeft gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten.

http://www.dcmr.nl/over-dcmr/publicaties/milieumeldingen-in-rijnmond-de-gegevens-over-2013.html