Het openbaar vervoer van de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden gaat veranderen. Woensdag bespreken Provinciale Staten van Zuid-Holland aan welke eisen de nieuwe OV concessie in deze regio moet voldoen. Het provinciebestuur heeft uitgebreid met de regiobestuurders gesproken, maar pas een keer met het provinciale parlement. Zij hebben dan ook veel vragen over het plan.

De provincie heeft het kabinet opgeroepen om te investeren in openbaar vervoer, maar doet zij dat zelf eigenlijk wel? Of bezuinigt zij alleen maar? Laat zij meer of minder bussen rijden en tegen een hoger of lager tarief? Basale uitgangspunten die nu nog niet duidelijk zijn.

Tarieven

Provinciale Staten vragen zich af of er daltarieven komen, wat de reizigers krijgen voor de hogere R-net tarieven en hoe wordt voorkomen dat de busreiziger opdraait voor schone bussen en de autoreiziger goedkoop doordieselt?

Bushaltes bereikbaar?

Bij de enige andere bespreking was een motie aangenomen om de bushalten bereikbaar te houden, als ze van het College niet dichterbij hoeven dan 1,2 kilometer hemelsbreed. Provinciale Staten vragen zich af hoe dat werkt als die halte dan bijvoorbeeld aan de andere kant van de Merwede of het spoor ligt? En hoe je er kan komen als je slecht ter been bent?

GroenLinks Statenlid Berend Potjer: ‘Provinciale Staten verwachten de antwoorden voor zij de plannen woensdag bespreken. Aan de hand van de antwoorden zal GroenLinks met voorstellen komen om het openbaar vervoer in deze regio aantrekkelijker te maken.’