De bestuurskracht van Boskoop is op dit moment ontoereikend. Niet voor niets is Boskoop al jaren naarstig op zoek naar één of meer fusiepartners. De vele gesprekken tussen Boskoop en haar buurgemeenten hebben echter tot op heden niets opgeleverd. GroenLinks verwijt het de buurgemeenten van Boskoop niet dat zij opkomen voor wat zij het beste achten voor hun eigen gemeente. Daar zijn ze juist voor gekozen. Bij een aantal gemeenten bestaat ook best een constructieve houding ten opzichte van Boskoop. Het resultaat is echter wel dat Boskoop nog steeds met een probleem zit.

De wet geeft de provincie een duidelijke taak als het gaat om gemeentelijke herindelingen. De provincie is bij uitstek de bestuurslaag die daarbij verder kan kijken dan louter de lokale belangen. GroenLinks heeft dan ook best begrip voor de aankondiging van Gedeputeerde Staten dat zij overwegen om in december een verplichte arhi-procedure te starten (dat is een procedure om tot fusies en/of grenscorrecties van gemeenten te komen). Met een verplichte arhi-procedure trekt de provincie de regie naar zich toe en worden de gesprekken minder vrijblijvend.

GroenLinks vindt echter wel dat ook in een verplichte arhi-procedure de inbreng van de betrokken gemeenten zwaarwegend moet blijven. Zij moeten het uiteindelijk toch allemaal maar gaan uitvoeren. GroenLinks vindt het daarom van groot belang dat het eindbeeld voor de gemeentelijke indeling niet bij voorbaat vast ligt. Betrokken gemeenten moeten volop de gelegenheid krijgen om alternatieven in te brengen die op gelijkwaardige wijze worden onderzocht en besproken als de alternatieven die de provincie zelf inbrengt.

De communicatie van Gedeputeerde Staten over de voorgenomen arhi-procedure, en de keuze van de gemeenten die zij daarbij willen betrekken, wekken de indruk dat Gedeputeerde Staten nu al een duidelijke voorkeur hebben voor een fusie van Boskoop met Rijnwoude en Alphen aan de Rijn, en een fusie van Waddinxveen met Gouda. Dat vindt GroenLinks geen goede zaak. Niet Gedeputeerde Staten, maar Provinciale Staten, hebben de wettelijke bevoegdheid om straks een eventueel herindelingsadvies aan de Minister van Binnenlandse Zaken vast te stellen. Gedeputeerde Staten zijn slechts verantwoordelijk voor het voeren van de gesprekken met gemeenten en het opstellen van een concept herindelingsadvies. Willen Provinciale Staten te zijner tijd een weloverwogen besluit nemen dan moeten niet bij voorbaat allerlei opties worden afgewezen of als onwaarschijnlijk worden bestempeld.

Om helderheid te krijgen over de wijze waarop Gedeputeerde Staten van plan zijn om de verschillende alternatieven bij de arhi-procedure te betrekken heeft GroenLinks schriftelijke vragen gesteld, samen met D66. De schriftelijke vragen zijn te vinden als bijlage bij dit bericht.