Nol van Gerven is vandaag geïnstalleerd als fractievertegenwoordiger in Zuid-Holland. Hij mag GroenLinks dan vertegenwoordigen in commissievergaderingen en op werkbezoeken. Nol kan zo als volwaardig lid meedraaien in de fractie.

Eerder was Nol landelijk bestuurslid bij DWARS, Groenlinkse Jongeren. Ook ondersteunt hij onze fractievoorzitter Anneloes sinds afgelopen zomer bij de portefeuille verkeer & vervoer. Daarnaast doet hij een masteropleiding Industrial Ecology, waarin hij zich bezighoudt met de energietransitie en de transitie naar een circulaire economie. "Zuid-Holland staat voor flinke uitdagingen die niet door de oude politiek zijn opgelost. De provincie moet het voortouw durven nemen in het klimaatbeleid, het oplossen van de wooncrisis en het toegankelijk maken van de samenleving voor iedereen. Het is een eer om hieraan bij te kunnen dragen als fractievertegenwoordiger."

De functie van fractievertegenwoordiger werd in  2015 afgeschaft in Zuid-Holland. Zuid-Holland was daarmee de enige provincie waar geen fractievertegenwoordiger actief was. Vanaf vandaag wordt de functie opnieuw ingevoerd in de provincie.  GroenLinks heeft daar in de afgelopen periode voor gestreden.

Fractievoorzitter Anneloes van Hunnik: fractievertegenwoordigers versterken onze democratie. Partijen worden minder kwetsbaar als een Statenlid uitvalt. Daarnaast kunnen kleinere partijen beter hun werk doen. Die kunnen anders onmogelijk alle vergaderingen bijwonen. We zijn heel blij dat het na 5 jaar knokken toch gelukt is om fractievertegenwoordigers een plekje te geven in Zuid-Holland.