Vorig jaar besloot het provinciebestuur tot het openstellen van enkele busbanen voor vrachtwagens. De GroenLinksfractie deed onderzoek bij gebruikers van de busbaan en kwam erachter dat dit medegebruik zeker niet alleen heel beperkt positief is voor de doorstroming van vrachtwagens (secondekwesties). Het levert ook flinke risico's op. Risico's voor vooral buspassagiers.

Bij de openstelling van busbanen voor vrachtverkeer werd afgesproken dat er informatie zou worden verstrekt aan vrachtwagenchauffeurs over het veilig gebruik maken van de busbaan en het voorkomen van vertraging voor de buspassagiers.

Uit het onderzoek van GroenLinks bleek dat er met enige regelmaat bussen "vol in de ankers" moeten, omdat vrachtwagens onverwacht de busbaan opschieten. Door het snelheidsverschil kunnen er ook vertragingen voor de lijndienstbussen ontstaan, terwijl juist de busbanen zijn aangelegd om dat te voorkomen.

Inmiddels rijden er zoveel vrachtwagens op de busbanen dat men beter kan spreken van vrachtwagenbanen, mede gebruikt door bussen. Eigenlijk is er volgens woordvoerder Alfred Blokhuizen stiekempjes een rijbaan bij een weg gevoegd, op kosten en ten koste van het Openbaar Vervoer.

Vraag is of de provincie de veiligheid van buspassagiers kan garanderen en of ze wel werk blijft maken van voorlichting over de risico's. Daarom hebben we vragen gesteld.

GroenLinks is van mening dat busbanen, betaald uit OV geld, ook uitsluitend moeten worden gebruikt door bussen.

De provincie stelt vaak dat "vrachtwagens ook wegenbelasting betalen" vindt GroenLinks geen valide argument. Zeker voor vrachtvervoer gaat dat steeds minder op, omdat transportbedrijven steeds vaker met "witte nummerplaten" gaan rijden om Nederlandse belastingen en arbeidsvoorwaarden te ontwijken.