De plannen van het Alblasserdamse NedStaal om asbesthoudend schroot te gaan omsmelten veroorzaakten in januari grote onrust in de regio. Uit de contra-expertise van de lokale overheden kwam naar voren dat NedStaal een verouderde vergunning heeft, veel meer zware metalen uitstoot dan is toegestaan en dat er twijfel is of de vergunning voldoende mogelijkheden biedt om gezondheidsschade te voorkomen. GroenLinks heeft de provincie om opheldering gevraagd.
GroenLinks milieuwoordvoerder Berend Potjer: 'Het kan toch niet zo zijn dat na Odfjell, DuPont en de Derde MerwedeHaven weer een bedrijf in onze provincie de gezondheid van de omwonenden in gevaar brengt om meer winst te maken. Dan moet de provincie ingrijpen.

/* /*]]>*/

De huidige ontwerpvergunning van NedStaal is veel te ruim en onduidelijk. Kan de provincie wel ingrijpen als als toch asbest vrij komt bij de proef? Ook roept de contra-expertise twijfels op of de provincie haar controlerende taak wel goed uitvoert. De gemeenten vragen nu om een formeel onderzoek naar het functioneren van de omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid. Wij vragen ons af of de provincie wel oplet of de bedrijven zich aan regels houden en de beste beschikbare technieken inzetten om gezondheidsrisico’s en milieuschade zoveel mogelijk te voorkomen.'

Vragen die GroenLinks schriftelijk aan Gedeputeerde Staten heeft voorgelegd.

Potjer benadrukt: 'wij zijn voorstander van recycling, maar dan wel op een goede en veilige manier. Er mag geen gevaar bestaan voor de volksgezondheid en het milieu.'