Tijdens de statenvergadering van 20 december heeft GroenLinks tegen het voorstel gestemd om aan intensieve veehouderijen in Zuid-Holland 2 hectare extra uitbreidingsruimte te verlenen. GroenLinks heeft grote bezwaren omdat er geen enkele juridische garantie is dat de vrijwillige maatregelen voor duurzaamheid en dierenwelzijn worden vastgesteld en ook daadwerkelijk worden uitgevoerd.

GroenLinks fractievoorzitter Huri Sahin: “Met dit voorstel neemt het college onnodige risico’s. Op basis van alleen een manifest ga je geen fundamentele besluiten nemen over de toekomst van de inrichting van de ruimte in onze sterk verstedelijkte provincie. In Zuid-Holland is er geen ruimte voor intensieve veehouderij. Dit voorstel brengt het milieu, de gezondheid van onze inwoners en het welzijn van de dieren in gevaar.“

Een belangrijk punt van kritiek is dat de maatregelen die de veehouderijen aankondigen te willen nemen niet juridisch afdwingbaar zijn én dat de maatregelen voor duurzaamheid en dierenwelzijn alleen maar hoeven te gelden voor de extra bedrijfsruimte.