Door Marcel Kortekaas, Partijraadslid namens Zuid-Holland

De PR debatteerde over 3 thema’s. Als eerste kwam Bas Eickhout aan het woord om over Europa te praten. In Europa is een concept manifest vastgesteld. Amendementen daarop zijn niet meer mogelijk. Bas is een passionele spreker en nam met ons de belangrijke Europese thema’s met ons door. Op de volgorde na, komen die overeen met het GL verkiezingsprogramma.  4 stellingen werden besproken.

  1. Hoe krijg je Europa socialer en wat moet er gebeuren op het gebied van belastingontduiking. Daarin kwam de noodzaak voor een sterk Europa naar voren. Bedrijven spelen landen tegen elkaar uit. Dit leidt tot “A race to the bottom”. Europa kan dat tegengaan.

  2. “Agro-industry”. Interessant om te horen dat er dan met name gedacht wordt aan het landbouwbeleid in NL, …., als hoe het niet moet!

  3. Bij het thema “Democratie” kwam met name communicatie en openbaarheid naar voren.

  4. Bij het onderwerp campagne werd duidelijk gemaakt is dat we de zwevende kiezer (bij PvdA) (terug) willen halen. Dit door aan te geven waarom GL er toe doet en daarmee de verschillen met PvdA uit te vergroten.

    Het tweede, lastige, thema is de groene economie. Naast Bas kwam Jasper Blom van het wetenschappelijk bureau toelichting geven. Bas, Jasper en Bram van Ojik hebben een essay opgesteld die  op twee benen hinkt. Het kent een niveau van concrete consumenteninitiatieven. Deze  zijn zeer geschikt om op te nemen in de  campagne. Het gaat ook over industriepolitiek gericht op een cyclische economie. Het is van belang ook dat onderdeel meer concreet te maken . Wat verstaan we er onder en welke rol kan de overheid spelen bij deze omschakeling?  Een herkenbaar voorbeeld is Marktplaats.  Anderzijds moeten ook de Jekyl-and-Hides worden ontmaskerd: Bijvoorbeeld de binnenlandse PR van Tata Steel  als beschermheer van ons groen, terwijl Tata in Brussel een van de belangrijkste lobbyisten voor fossiele energie is.   Ook de strategische kwesties werden doorgenomen: gaan we voor evolutie of revolutie. Leggen we de nadruk op consuminderen?

    De PR heeft vaker over haar rol gesproken, maar nog niet over haar opheffing. Om met Rik Grashoff te spreken, “De kalkoen mag over het kerstdiner meepraten”. In het derde onderdeel van het debat  hebben we dat dan ook gedaan, op een constructieve wijzen. Het partijbestuur kiest het onderwerp van het debat. Positief is dat het partijbestuur voorafgaand aan elke debat  vaststelt op welke manier de resultaten worden meegenomen: bv. in congresuitspraken, programma's.  Het heeft dus een kop en een staart. Debatten gaan er toe doen. Vanuit de PR kwam een breedgedragen verzoek voor initiatiefrecht bij de leden als het gaat om het kiezen van debatthema’s. Het partijbestuur neemt dit mee. Ook een verzoek om heldere verslaggeving en transparantie rond raadgeving aan de 2de kamer fractie kwam aan bod.  De PR lijkt overigens positief te staan tegenover referenda binnen de partij. Hamvraag is hoe de cultuur in GL zo is te verbeteren dat daar betere debatten uit volgen. Het PB zal daarom eerst een pilot opzetten en deze evalueren met de PR, op basis van vooraf bepaalde doelen, om zo het congres in 2015 te kunnen adviseren.

    Marcel Kortekaas

    Partijraadslid namens provincie Zuid-Holland.