De Statenfractie van GroenLinks roept de Tweede Kamer op om de provincie toe te staan de gezondheid van haar inwoners te beschermen.

Vandaag bepaalde de rechter dat de Provincie Zuid-Holland geen strengere eisen hoeft te stellen aan de lozingen van Chemours. De rechter heeft deze eis van drinkwaterbedrijf Oasen afgewezen, omdat de giftigheid van GenX nog niet onomstotelijk is aangetoond. De statenfractie van GroenLinks roept de Tweede Kamer op om het beter mogelijk te maken strengere eisen te stellen aan lozingen.

GroenLinks Statenlid Berend Potjer: “Bedrijven mogen dus onze lucht en ons water vervuilen, tenzij wij kunnen bewijzen dat het ongezond is. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Het is onze lucht en ons water. Wij vinden dat de Tweede Kamer het recht om te vervuilen moet inruilen voor het recht op gezonde lucht en gezond water. Dat bedrijven moeten laten zien dat het lozen van de stoffen in onze lucht en ons water geen kwaad kan.”

Om het de provincie mogelijk te maken om de gezondheid van haar inwoners beter te beschermen vraagt GroenLinks Zuid-Holland de Kamer om drie dingen te doen. Potjer: “Allereerst moeten voor verdachte stoffen soortgelijke regels gelden als voor bewezen giftige stoffen. Ten tweede zouden stofgroepen die niet afbreken en giftig zijn bij voorbaat als verdacht moeten kunnen worden aangewezen. Ten derde zou de provincie meer mogelijkheden moeten krijgen om de vergunning aan te passen als bijvoorbeeld blijkt dat er schonere technieken zijn of een stof toch giftiger is dan gedacht.”