Bij de behandeling van het Kaderbesluit Mobiliteit werd duidelijk dat de provincie geld tekort komt voor al haar asfaltplannen. Om dat tekort te dekken werd voorgesteld om geld weg te halen bij openbaar vervoer, waterrecreatie en groen. Een voorstel waar de Statenfractie van GroenLinks fel tegen is gekant.

Woordvoerders Alfred Blokhuizen en Berend Potjer verzetten zich al jaren tegen het bijeen schrapen van geld voor de RijnLandRoute. Een weg die inmiddels overbodig is gebleken, maar coalitiepartijen VVD, SP, CDA en D66 blijven, tegen beter weten in, volharden in de aanleg. GroenLinks vraagt zich af wat het college nu eigenlijk willen met de provincie. Alfred Blokhuizen: “het lijkt er sterk op dat deze partijen de provincie van binnenuit proberen op te heffen. Ze kiezen er voor om steeds minder taken te doen en al het beschikbare geld te stoppen in automobiliteit. Daarmee wordt de provincie een mini-ministerie Verkeer en Waterstaat. Waarom willen deze partijen dat? Is het omdat de provincie op deze manier gemakkelijk kan worden opgeheven?”

Berend Potjer vindt het alarmerend dat voor de zoveelste keer geld dat is bestemd voor het OV naar automobiliteit gaat. Of zoals GroenLinks het verwoordde in Provinciale Staten: “Geld gaat van milieuvriendelijk naar milieuvervuilend transport. Van collectief vervoer naar individueel vervoer”. Het bedrag dat inmiddels is overgeheveld van OV naar de RijnLandRoute en asfalt is intussen opgelopen tot meer dan € 200.000.000,00. Een gigantische som geld. De coalitiepartijen blijven echter stug melden dat er op het openbaar vervoer moet worden bezuinigd vanwege een tekort aan geld! Potjer: “dit is een verdraaiing van de feiten. Er is voldoende geld voor OV, maar dat wordt besteedt aan autoverkeer. Het tekort aan geld voor het OV is door de coalitie zelf gecreëerd. De inwoners van Zuid-Holland worden daardoor geconfronteerd met grote tariefstijgingen en verslechterde dienstverlening.”

 

De Statenfractie heeft door middel van een amendement geprobeerd het provinciale OV-budget te behouden voor openbaar vervoer. Dit amendement werd echter alleen gesteund door de fracties van de PvdA, 50plus en PvdD en daardoor verworpen.