Een meerderheid van de Provinciale Staten heeft onlangs het besluit teruggedraaid om een sneltram aan te leggen van Alphen aan den Rijn naar de kust, de zgn. RijnGouweLijn. Gekozen is nu voor een hoogwaardig openbaar vervoernet, HOV-NET genoemd. Een mooie nieuwe naam, maar in de praktijk is er toch vooral sprake van 'oude wijn in nieuwe zakken'. Sprak men bij de RijnGouweLijn nog over een lightrail tussen Alphen aan den Rijn en Katwijk, het HOV-NET gaat uit van de al bestaande bus- en treinlijnen. De verschillen zitten vooral in het verhogen van de frequentie van het trein- en busverkeer, mooiere bussen en bushaltes, en de komst van een nieuwe busbaan tussen Leiden en Katwijk. De kosten voor dit HOV-NET worden geraamd op € 445 miljoen, waarvan een kleine € 200 miljoen wordt betaald door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
GroenLinks woordvoerder Berend Potjer: 'Als GroenLinks zijn wij altijd blij als er geïnvesteerd wordt in openbaar vervoer. Over dit HOV-NET zijn wij echter niet te spreken, vooral omdat er in onze ogen echt foute keuzes zijn gemaakt. De busbaan tussen Leiden en Katwijk is daar een sprekend voorbeeld van. Het verbetert niet de bereikbaarheid in dat gebied. Tekenend is dat de betrokken gemeenten de busbaan onder druk van de provincie hebben geaccepteerd. De gemeenten eisten voor hun medewerking wel iets terug, een bedrag van maar liefst € 55 miljoen De provincie heeft toegezegd dit bedrag aan de gemeenten te betalen. Let wel een compensatiebedrag van € 55 miljoen en dan heb je nog niets aan openbaar vervoer uitgegeven.'
'De provincie komt niet terug op haar beslissing' zegt Potjer 'maar het rijk kan een uitweg bieden. Zij betaalt mee aan het HOV-NET Zuid-Holland-Noord en geld kan je maar één keer uitgeven. Zij kan die € 200 miljoen veel effectiever inzetten. De treinverbindingen tussen Leiden en Utrecht en tussen Alphen aan den Rijn en Gouda vormen de ruggengraat van het HOV-NET Zuid-Holland Noord. GroenLinks pleit al jaren voor een dubbelspoor op deze lijn. Wij roepen minister Schultz van Haegen dan ook op haar € 200 miljoen te investeren in dubbelspoor op dit belangrijke traject. Een keuze waar veel meer mensen profijt hebben, de reizigers, de gemeenten en zelfs de provincie. Want zij hoeft tenslotte geen € 55 miljoen compensatiegeld meer te betalen. Kortom: bezuinig verstandig, investeer in dubbelspoor.'