Vooral omdat de bereikbaarheid op verschillende plekken in Zuid-Holland al slecht is. Dat komt onder meer omdat OV-vervoerders last hebben van personeelstekorten. Daarnaast is het aantal reizigers nog niet op het niveau van voor corona, wat weer gevolgen heeft voor de inkomsten van de vervoersbedrijven. De verwachting is dat dit nog een lange tijd gaat duren. Mensen werken steeds vaker thuis en reizigers gebruiken het OV minder dan voorheen.

Reizen hoort bij het leven. Iedereen wil snel en gemakkelijk naar werk, vrienden of familie kunnen. Marieke Spekreijse: ''Daarom staan wij staan voor een goed bereikbaar Zuid-Holland. Helaas staat de bereikbaarheid van kleinere gemeentes en de meer afgelegen gebieden van de provincie steeds meer onder druk. Dit zijn vaak de eerste plekken waar lijnen worden omgevormd of geheel verdwijnen.''

Duitsland heeft recentelijk geëxperimenteerd met goedkope treinkaartjes en daarmee meer mensen in het OV gekregen. ''Wij willen dan ook dat de provincie meedenkt en helpt om het OV weer op pijl te krijgen. Daarbij vinden wij dat alle betrokken organisaties en belangengroepen gehoord moeten worden. Zij weten namelijk het beste wat er nodig is in hun gebied.''