Het onderzoek voor Lelystad Airport blijkt fouten te bevatten. GroenLinks vraagt om het nagaan of die fout ook in andere luchtvaartonderzoeken voorkomt niet te beperken tot Maastricht en Schiphol, maar juist Zestienhoven, Rotterdam The Hague Airport kritisch te bekijken.

In voorbereiding op een nieuw luchthavenbesluit zijn voor Rotterdam Airport vorig jaar ook onderzoeken gedaan naar onder meer de geluidseffecten. GroenLinks in Zuid-Holland is bezorgd dat ook hier de effecten zijn onderschat zijn door het gebruik van de verkeerde gegevens of rekenmodellen.

GroenLinks Statenlid Berend Potjer: “Van Rotterdam Airport is bekend dat de vliegtuigen vaak afwijken van de geplande routes. Om het Schiphol verkeer te ontwijken vliegen zij soms kilometers lang laag over dichtbevolkt gebied. De vraag is of dat in geluidsmetingen zit.“

GroenLinks heeft in de provincie en de omliggende gemeenten gevraagd na te gaan of de geluidsoverlast voor RTHA wel goed berekend is. Als dit het geval wil GroenLinks dat de provincie bij de luchthaven en de Staatssecretaris aandringt op het verbeteren van de rapporten of dat zelf ter hand te nemen. Als zou blijken dat de geluidsoverlast groter is dan aangenomen, dan zou dit volgens Potjer reden zijn om de geluidsruimte van de luchthaven in te krimpen.