In november2014 wordt een volgende stap gezet in de planvorming m.b.t. de aanleg van de RijnlandRoute. Een snelwegverbinding ten zuiden van Leiden, tussen de A4 en A44. Tot op de dag van vandaag is niet duidelijk wat de belastingbetaler jaarlijks moet neertikken voor de 4 km lange verbinding, die flora en fauna vernietigt en het woongenot verpest voor vele duizenden omwonenden. De GroenLinksfractie vroeg er 2 maal naar maar kreeg geen antwoord, anders dan zoiets als "maakt u zelf maar een rekensommetje, de antwoorden zijn te vinden in de 50 cm hoge stapel rapporten".

Alfred Blokhuizen, onze woordvoerder verkeer, krijgt kromme tenen van de antwoorden die worden gegeven op simpele vragen als: wat kost het allemaal en waar zijn en blijven de files toch die moeten worden opgelost? Tot op heden werd de fractie afgescheept met verwijzingen naar rapport A en notitie B. Een optelsom kwam er niet. Alfred hierover: "De GroenLinks fractie is een fan van zoekplaatjes als tijdverdrijf, maar niet als het gaat om de helderheid van grote financiële gevolgen van besluiten. GroenLinks is zeker ook voor bossen om van de natuur al daar te genieten, maar niet om er in overdrachtelijke zin in gestuurd te worden door dagelijkse besturen, als antwoord op moeilijke vragen."

We kijken al jaren naar de file top 100, maar de huidige verbinding heeft er nog nooit in gestaan. Dat dit ooit gaat gebeuren wordt zeer in twijfel getrokken door het onafhankelijke onderzoeksbureau CE-Delft. Onze fractie noemt dat nut en noodzaak van deze weg, die al € 1.200.000.000,00 gaat kosten en per maand € 3.000.000,00 duurder wordt (incl. btw).

Onze fractie wil klare wijn over deze weg en vraagt nu onomwonden door over de jaarlijkse kosten van deze weg. Kosten die de belasting betaler jaar in, jaar uit moet betalen.

We zijn benieuwd of het provinciebestuur, bestaande uit een coalitie van VVD, SP, D66 en CDA, nu eindelijk komt met een degelijk en onderbouwd antwoord. Tot op heden hielden zij de kaken op elkaar en is alles erop gericht om de weg er door te drukken vóór de verkiezingen van maart 2015.