Het blijft helaas onderwerp van gesprek: het overhevelen van geld dat bestemd is voor de RijnGouweLijn naar de RijnLandRoute.
Woensdag 22 september jl. kwam dit onderwerp weer ter sprake tijdens de raadsledenavond van de regio Holland Rijnland. Tijdens deze bijeenkomst werden de raadsleden van de 15 Holland-Rijnland gemeenten bijgepraat over de laatste ontwikkelingen rondom de RijnGouweLijn en de Rijnlandroute.
Zij kregen te horen dat het Dagelijks Bestuur van Holland Rijnland aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland heeft voorgesteld voor de financiering van de RijnlandRoute 75 miljoen euro over te hevelen van de RijnGouwelijn-West.
Als dit gebeurt wordt de aftakking van de RijnGouweLijn vanuit Katwijk naar Noordwijk veel later dan gepland aangelegd. Door deze overheveling zou scenario F voor de RijnlandRoute, in de volksmond ‘de kale of uitgeklede variant’ genoemd, mogelijk worden. Pas in een latere fase zouden dan de RGL-West en de RijnlandRoute worden voltooid. Door deze manoeuvre zou de Provincie vóór 1 december 2010 met een tracévoorstel naar de Minister van Verkeer en Waterstaat kunnen gaan.
Alfred Blokhuizen: nog maar een week geleden is de tweede fase van de MER door Provinciale Staten in gang gezet. Het voorstel van het Dagelijks Bestuur van Holland-Rijnland loopt dan ook ver vooruit op de uitkomsten hiervan en dat kan natuurlijk niet. Ook vinden wij het zeer onwenselijk om zelfs maar te overwegen geld dat bestemd is voor openbaar vervoer te gebruiken voor meer asfalt. Wij hebben daarom, mede op verzoek van de GroenLinks fractie Voorschoten, vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Wij zijn heel benieuwd of dit voorstel inderdaad is gedaan en wat daarop de reactie is geweest van GS.
Klik hieronder om de vragen die zijn gesteld aan Gedeputeerde Staten te downloaden.