GroenLinks heeft met de fracties van 50Plus, PvdD en PvdA het Provinciebestuur van Zuid-Holland gevraagd om transparante, controleerbare gegevens en berekeningen over het onderzoek dat moet de voordelen van de uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport moet aantonen. Uit antwoorden op eerdere vragen van GroenLinks bleek namelijk dat de onafhankelijke controleurs van het vliegveldrapport constateerden dat het berekende voordeel voor de passagiers niet kon kloppen, maar dat zij de achterliggende cijfers en berekeningen niet mochten zien. De partijen willen snel duidelijkheid over de vraag welke feiten precies kloppen.

De politieke verkenner die is aangesteld stelde vorige week in een presentatie aan de Statenleden dat ook het berekende werkgelegenheidsvoordeel niet klopt. Daarmee staan alle voordelen nu ter discussie en roept het rapport van Rotterdam The Hague Airport steeds meer vragen op.

GroenLinks Statenlid Berend Potjer: “Eerder viel al op dat bepaalde gegevens niet werden meegeteld, maar vertrouwden wij erop dat de cijfers die er wel waren klopten. Met de nieuwe feiten die maar aan het licht blijven komen roept het een steeds sterker WC eend gevoel op. Dat niemand de berekeningen mag zien en controleren ondermijnd het vertrouwen nog verder. De vraag of er bewust met de feiten is gesjoemeld dringt zich steeds sterker op. Wij vinden het te vroeg om dat al te concluderen, maar de aanwijzingen zij wel zo sterk dat wij nu wel opheldering willen over de gebruikte cijfers en berekeningen. Zodat wij zelf kunnen (laten) controleren of het betrouwbaar of toch een WC eend rapport is.”

Met de nieuwe vragen hopen de GroenLinks, PvdA, PvdD en 50Plus dat het provinciebestuur snel opheldering kan verschaffen om de discussie over de toekomst van Rotterdam The Hague Airport op basis van duidelijke feiten te kunnen voeren.

Achtergrond

Rotterdam The Hague Airport werd halverwege de vorige eeuw als tijdelijk vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam aangelegd. Door de groei van stad en vliegveld nam de overlast en onveiligheid toe en werd eind vorige eeuw gesproken over sluiting of verplaatsing (naar de Noordzee). Toen dat niet haalbaar was is besloten het vliegveld te beperken tot een zakenvliegveld. Door aanpassingen in de geluidsberekeningen heeft het vliegveld al twee keer kunnen groeien en hebben de omwonenden steeds meer geluidsoverlast en verstoring van de nachtrust. Zij vinden dat de grens meer dan bereikt is en zijn petitie tegen de laatste uitbreidingsplannen gestart op https://petities.nl/petitions/geen-uitbreiding-vliegveld-rotterdam-the-hague-airport?locale=nl