Afgelopen woensdag hebben Provinciale Staten van Zuid-Holland het coalitieakkoord van VVD, CDA, D66 en SP besproken. GroenLinks kan zich in sommige onderdelen van het akkoord vinden, maar is teleurgesteld dat er geen echte duurzame keuzes worden gemaakt. Zo blijft de provincie ook de komende periode ouderwets investeren in de auto en in asfalt in plaats van te kiezen voor schone lucht en duurzame vervoer.
GroenLinks is teleurgesteld dat de coalitiepartijen wel mooie woorden gebruiken in het akkoord maar daar weinig concrete plannen aan koppelen. Fractievoorzitter Huri Sahin: 'De coalitie zegt bijvoorbeeld dat de Rotterdamse haven verandert van een klassieke haveneconomie naar een kennisintensief complex gebaseerd op technologie, hernieuwbare grondstoffen en innovatieve diensten. Maar als we kijken naar de middelen die hiervoor beschikbaar worden gesteld en naar de concrete doelstellingen, dan valt het toch tegen.'
Graag had GroenLinks gezien dat er nu eindelijk echt werk gemaakt zou worden van het verbeteren van de luchtkwaliteit in Zuid-Holland. Maar in plaats van te investeren in het openbaar vervoer en in de fiets ligt de prioriteit van de coalitie bij de auto. Sahin: 'Helaas gaan de provinciale opcenten structureel omlaag en gaat men door met het aanleggen van extra wegen.'
Verder is GroenLinks teleurgesteld over de ambities van de coalitie op het gebied van natuurontwikkeling. Ook de plannen om het aantal vluchten op Rotterdam-The Hague airport uit te breiden is iets waar GroenLinks niet blij van wordt.
GroenLinks is wel blij met het schaliegasvrij verklaren van Zuid-Holland. Op aandringen van Sahin sprak formateur en inmiddels VVD-gedeputeerde Vermeulen zich uit tegen het boren naar schaliegas in Zuid-Holland.
Tot slot werd tijdens het debat een motie van GroenLinks aangenomen om de politieke betrokkenheid in Zuid-Holland te vergroten. 'We zijn blij dat de overgrote meerderheid van de Staten er aan bij wil dragen om de Zuid-Hollandse burger meer te betrekken bij de besluitvorming in Zuid-Holland', aldus Sahin.