Uit onderzoek van de Technische Universiteit Delft blijkt driekwart van de gevaarlijke bedrijven veiligheid onvoldoende serieus neemt. Van de vijftien onderzochte bedrijven gaat een kwart roekeloos om met veiligheid en een derde calculerend: die nemen willens en wetens risico´s en komen pas in actie als zij door inspecteurs op de misstanden gewezen worden.

GroenLinks woordvoerder Berend Potjer: 'Het lijkt erop dat Odfjell niet de uitzondering was, maar juist de regel. Dit rapport bevestigt nog maar eens dat toezicht en handhaving van belang is om te voorkomen dat bedrijven winst maken ten koste van de veiligheid en pas in actie komen als zij daartoe worden gedwongen.`

GroenLinks wil dat het provinciebestuur actie onderneemt om de veiligheid van de werknemers en omwonenden te garanderen en ervoor te zorgen dat gevaarlijke bedrijven zich houden alle veiligheids- en milieuregels. Berend Potjer: 'Omwonenden en werknemers hebben recht op een veilige omgeving en een overheid die er alles aan doet om dat te garanderen. De provincie kan en mag niet accepteren dat deze bedrijven de regels willens en wetens negeren.'     Hieronder de vragen die GroenLinks gesteld heeft.